11 mars 2007

Amigurumi


Chie Crochets blev jag alldeles kär i en bedårande rosa katt och lärde mig på den vägen att det finns något som heter Amigurumi. Det är ett japanskt ord för virkade djur, det är tydligen värsta grejen i Japan. Man kan virka sin egen sushi också, kolla här och här, jag tycker det är helt fantastiskt. Ja, hur som helst så finns en mycket pedagogisk beskrivning till katten här så jag virkade denna kille. Beskrivningen är på engelska och inte svår att förstå om man vet att "single crochet" betyder fast maska, "inc" betyder öka och "dec" betyder minska. Sen är det bara att virka runt, runt i spiraler, dvs. inte avsluta några varv. Nekoyama har gjort mönstret.

9 kommentarer:

  1. Awwww, how cute!!!
    Love the colors you picked and the scarf! :)

    SvaraRadera
  2. Du är ju hur duktig som helst!!
    Jag vill också göra sånna söta djur, har du ngr beskrivningar, eller vet du vart man kan hitta det??
    carolineakerstedt@gmail.com

    Hoppas du kan hjälpa mig!

    SvaraRadera
  3. caroline: Tack! Jag har bara det mönstret till katten som jag länkat till i texten. De andra djuren har jag improviserat.

    SvaraRadera
  4. Gunnel på www.humraliv.blogg.se1 januari 2008 19:24

    Den är bara för söt, din misse! En sån ska jag banne mig försöka mig på till vännernas nyfödda. Men. Nybörjare som jag är så har jag samma bekymmer nu som alltid: Att starta. Jag får inte till det där första varvet som beskrivs i mönstret, det där man virkar på en ögla/snara som man sen drar åt. Har du gjort så? Har du något tips åt mig? Jag förstår helt enkelt inte hur man får in öglan i virkningen... Tack på förhand!

    Gott nytt år förresten!

    /Gunnel

    SvaraRadera
  5. Gunnel: Jo, jag har gjort så med en ögla. Himla svårt att förklara, men väldigt enkelt när man fattar hur det går till... Du tar bara en avklippt garnbit och gör en loop av den. Sedan börjar du virka med nystanet du ska använda och gör en smygmaska runt loopen. När du sedan har gjort 6 fasta maskor drar du åt ändarna så att öglan stängs. Det kanske inte blev ett dugg klarare, men jag vet inte hur jag ska förklara... Lycka till :)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag hittade din blogg genom ett tips jag fick av min dotter.Jag måste bara säga att du gör jättefina saker. Helt underbara.
    Jag virkar och stickar också lite grand men just nu är det dockkläder som gäller.
    GLAD PÅSK önskar jag dig.

    SvaraRadera
  7. Har också blivit fast för amigurumifigurer, upptäcte dom i en Allerstidning. Nu har jag virkat en häst också efter mönster jag hittat på nätet. Jättekul - och vilken supersöt katt du gjort!!
    Har inte hunnit bli medlem eller skaffa en identitet, så jag skriver som anonym.

    SvaraRadera
  8. Mats Blückert16 oktober 2008 12:17

    Hej Annika,
    vi har nåt som heter Designforum
    www.ungtaby.se/df
    och vi letar alltid nya roliga saker - skulle du kunna tänka dig att hålla en amigurumikurs för våra ungdomar? Hör av dig isåfall!
    Mats Blückert

    SvaraRadera
  9. Hej, jag letar efter någon som kan handleda en grupp ungdomar för att virka amigurumis. Hör gärna av dig om du är intresserad!
    Henrika, Nykvarns bibliotek

    henrika.astrom@nykvarn.se

    SvaraRadera