28 maj 2007

Engelska virktermer

Några förkortningar som kan vara bra att kunna. Detta är ingen komplett lista på något sätt, men jag har klarat mig långt på dessa när jag hittat mönster på nätet:

st – stitch – maska
ch – chain – luftmaska
sc – single crochet – fast maska
hdc – half double crochet – halvstolpe
dc – double crochet – stolpe
tc – triple crochet – dubbelstolpe  
sl st – slip stitch – smygmaska
back loop – bakre maskbåge
2 sc tog – 2 single crochet together – 2 fasta maskor tillsammans
dec – decrease – minska
inc – increase – öka

24 kommentarer:

  1. Åååå härliga du! Tusen tack till dig :)

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Gud! Tack snälla!! Jag kollade det fina mönstret på "japan - katten" på nätet och fattade ingenting. Det verkade oerhört komplicerat! Men nu när jag läser din översättning inser jag att det var mest fasta maskor och stolpar för hela slanten! Hurra! Kanske jag kan klara det i alla fall. Om inte, virkar du på beställning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hamnade också här när jag sett det mönstret och på nytt skulle kolla upp översättning :)

      Radera
  3. Mycket inspirerande blog


    Ulla

    SvaraRadera
  4. Jeanette: Ja, det är verkligen simpelt, det är bara fasta maskor, runt runt i spiraler. När man ökar virkar man två i samma och när man minskar gör man ett genomdrag i en maska, ett genomdrag i nästa maska och sen tar man ett omtag och drar genom båda.

    Tyvärr virkar jag inte på beställning, jag tycker det dödar lusten litegrann när det blir ett måste. Jag vill bara virka det jag har lust med, när jag har lust. Däremot går det bra att köpa redan färdiga saker som har "blivit över", men just nu är det bara katten inlagd 22 mars (den med randig mage) och den rosa apan från 11 mars. Om du vill ha mer info så kan du gärna mejla mig på hej_annika@yahoo.se

    SvaraRadera
  5. Hej! Nu kan du kolla in en prov-variant av blogg... adress "trastrivsel"!

    SvaraRadera
  6. jocke med kniven23 december 2008 18:03

    så coola alltså, måste göra ett par nu! skicka pdf:en till mig på: the_super_devil@hotmail.com

    Tack på för hand!

    SvaraRadera
  7. Tack för översättningen! Mycket värdefullt för en som aldrig virkat på engelska förut :-)

    SvaraRadera
  8. Tack för ordlistan! Att kunna dom engelska termerna gör ju att så många fler mönster blir tillgängliga =)

    SvaraRadera
  9. vet någon vad halvst betyder? tacksam för svar

    SvaraRadera
  10. Om det står i ett svenskt mönster måste det väl betyda halvstolpe?

    SvaraRadera
  11. okej tack så mycket!

    SvaraRadera
  12. ja hej vad bra med denna lista, nu ska jag ta mig an några mönster på engelska, TACK!

    SvaraRadera
  13. Tack så jättemycket! Jag har alltid velat virka efter engelska mönster men jag har inte förstått. Men nu!

    SvaraRadera
  14. Har precis upptäckt hur otroligt mycket mönster det finns på engelska som jag skulle vilja prova och är mycket tacksam för din översättning!

    SvaraRadera
  15. Tack snälla för översättningen!! Dett hjälpte mig med min virkning!

    SvaraRadera
  16. Tack! Lade ut ett svenskt mönster på Ravelry igår, och trodde jag skulle klara mig undan, men har fått flera förfrågningar om översättningar, så det är väl bara att bita i det sura äpplet...

    SvaraRadera
  17. Vad betyder extended double crochet o adjusttable ring?

    SvaraRadera
  18. Stort tack till din översättning! Nu ska jag sätta igång att virka!

    SvaraRadera
  19. Tack så jättemycket - till stor hjälp!!

    SvaraRadera