08 december 2007

Julpyssel


Några virkade stjärnor som jag trätt upp på fiskelina, med en pärla mellan varje. Mönstren har jag hittat lite här och där. Klicka på siffrorna för att komma till dem: 1 2 3 4 5 6 7. Stjärnorna är stärkta i sockerlag enligt detta recept, som jag fått av Monica: Koka 4,5 dl florsocker med 1,5 dl vatten tills lagen blir genomskinlig. Låt den svalna lite, lägg sedan dina virkade delar i sockerlagen och låt dem genomfuktas. Krama ur dem i en handduk. Jag spände sedan upp stjärnorna med knappnålar på en anslagstavla och lät dem torka.

10 kommentarer:

  1. Åh så fina! Och de är ju vintriga, inte bara juliga, så man kan gott ha dem kvar till mars (om vi har otur och vintern stannar så länge...).

    SvaraRadera
  2. Helt underbara! Riktigt snyggt med pärlorna, jättefin kontrast mot det vita. :)

    SvaraRadera
  3. Så fina och alldeles lagom julvintriga, får lust att försöka jag med men har verkligen inte tid för fler projekt just nu...

    SvaraRadera
  4. Vad roligt...ett nytt inlägg!
    herregud vad duktig du är som virkar små vackra stjärnor....hmmm, tunt garn och smaaaal virknål. det här klarar nog inte jag....gillar att virka i tjockt garn och virknål 8 eller 9 :)
    Det är verkligen kul att virkningen kommer så stort nu...på tal om det så har jag en fråga till dig: har du möjligtvis mönster på ett virkat rådjur....en Bambi? Jag skulle vilja pova det....till en liten flicka.. Fortsätt med ditt härliga pysslande...och kram på dig!!!!

    SvaraRadera
  5. Tack ska ni ha!

    clara: Tyvärr har jag inget möster på något rådjur... inget som liknar ett rådjur alls faktiskt, katt och kräfta är nog det enda jag kan ordna fram :)

    SvaraRadera
  6. Det där ska jag göra efter jul, det blev ju jättefint!

    SvaraRadera
  7. www.akhilashandblog.typepad.com16 december 2007 22:22

    Sa vackra stjarnor. Riktigt vintrigt. Far lust att gora nagra sjalv - far forsoka leta fran nagot monster...
    (Lessen, UK laptop - sa inga svenska bokstaver...)
    God Jul,
    Akhila

    SvaraRadera
  8. Det där var ju riktigt vackert! Vad duktig du är :)

    SvaraRadera
  9. Jätte fint och sirligt, kan nog inte heller sticka med så fint garn.
    Jag undrar hur du har knutit/ fäst nylontråden, lycksa aldrig med det så det håller.
    Jätte kul att få titta in här!
    Tess

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt inte knutit linan, utan det är en enda lång lina och så har jag trätt in linan i ena änden av stjärnan och ut genom andra änden, så den löper på "baksidan" av alla stjärnor.

    SvaraRadera