25 juni 2008

Ganska seriösa planer




I flera år har jag närt en liten dröm om att få formge en bok. Lite vad som helst för bok, nåt inspirerande med fina bilder. Ibland har jag fått frågan om jag inte ska göra en egen virkbok, men det har jag avfärdat, det har känts så tråkigt och krångligt att skriva ned mönster. Och framför allt känns det svårt att ange garnernas namn, tjocklek och mängd, eftersom jag i princip bara virkar med gamla restgarner som jag fått eller köpt på loppis. Jag tycker själv att det är jobbigt när man sitter hemma på kvällen, hittar mönster och blir inspirerad att genast börja virka något - och så måste man vänta i flera dagar för att man inte har passande garn hemma. Därför gillar jag inte att följa mönster på kläder och sånt, som måste bli mer exakt. Men så slog det mig: varför kan man inte göra en virkbok utan sådana tråkigheter? En virkbok där man tager vad man haver och så blir det lite som det blir. Det kanske inte spelar någon roll om mullvaden blir tolv, femton eller arton centimeter hög? Eller vilken färg den har? Lite mer som en blandning av mönsterbok och inspirationsbok. Hur låter detta, tycker ni? Har ni kanske några tips på djur, fordon, prylar, vad som helst, som ni skulle vilja se mönster på? Jag har väl en hel del virkande, skrivande, fotande och formgivande framför mig. Och en liten detalj i sammanhanget är ju att jag bör hitta ett förlag som vill ge ut boken också... Men det känns jättekul att ha ganska seriösa planer på detta!

46 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter jätteskoj att ge ut en sån bok, själv bryr jag mig inte alls i vilka garner det står man ska använda och så, utan jag tar det jag vill. :)

    SvaraRadera
  2. Det låter som en toppenidé!
    Jag skulle gärna vilja se mönster till den lilla prinsessbakelsen/tårtan! =D
    Hälsningar Ylva

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul blogg du har! Jättebra idé med en inspirationsbok! Det är ju så nya idéer föds...
    Eva

    SvaraRadera
  4. Åh spännande. Jag skulle vilja se i din bok mönster till dina nallar, bilar, bakelser. Och änglar, tomtar och andra figurer. Fiskar, möss, humlor, fyllda hjärtan, kuber, trianglar, bollar. Osv osv!

    Jag skulle köpa den boken bumms!
    Lycka Till! //Anna-Erika

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillar idén!

    Anna-Erika: shit vad många bra tips, nu har jag ju nästan hela boken planerad :D

    SvaraRadera
  6. Längtar tills boken ges ut!!
    Lycka till!
    /Eva

    SvaraRadera
  7. Jag blir genast sugen på att virka den lilla bilen och sen skulle jag vilja se en virkad koloni så klart!

    SvaraRadera
  8. Jag bokar en bok direkt. Ska bara ha en.

    Jag stickar/virkar nästan aldrig i det garn som står på beskrivningen. Måste man det?

    SvaraRadera
  9. Låter underbart! Kommer att köpa den direkt! Blanda gärna in dina vackra målade bilder...

    Målad uggla möter virkad uggla.

    Inspiration kan ju du ge på många plan!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att det låter somen superidé! Dessutom finns det ju ingen bok på svenska med typ "amigurumisar", så om man vill virka andra saker än vantar dukar och filtaroch sånt så måste man ju läsa engelska beskrivningar.

    Jag har också en dröm om att få göra en bok (och att kombinera det med min andra passion - virkat vore ju underbart). Jag kan vara med dig som medförfattare, ha, ha!
    Go, Annika!

    SvaraRadera
  11. Tack för all denna support!

    Carina: Nej, det måste man verkligen inte, det är väl bara om man ska virka kläder efter en viss storlek som man kanske behöver ha rätt grovlek på garn. Så därför virkar jag aldrig sånt :)

    SvaraRadera
  12. Det låter som en härlig idé. Småbebidojjor, liten necessär/aftonväska, smycken, coola grytlappar ... Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Jag kommer att vara den första som köper boken!

    SvaraRadera
  14. Kul idé! Jag tycker absolut att du ska göra slag i saken! :)
    Som Anna skrev så finns det ju ingen bok på svenska med figurer och andra små saker.
    Lycka till med projektet! :)

    SvaraRadera
  15. Jag skulle lätt köpa din bok! Lätt!!

    Så - fortsätt med dina seriösa tankar :-)

    SvaraRadera
  16. Klart att du ska göra en virkbok, det är ju en toppenidé! Jag vill också boka ett exemplar nu. Mitt förslag är givetvis grodor, grodor ovh fler grodor =).

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. En SUPERBRA idé!! Jag ställer mig i kö till ett exemplar, kanske signerat till och med!? Jag håller på och lär mig att virka och jag har lite svårt för att förstå hur man gör en gubbe, alltså hur man gör med armar/ben/nosar/öron etc. Det kanske skulle kunna ingå en sådan liten del om det inte är sådant som "alla" kan utom jag förståss? Det kanske även kan ingå tips på hur man gör ett eget mönster? Eller vad vet jag.... virkning kanske bara är något jag kan i min fantasi;-)

    Hursomhelst, du har ju lite annat som upptar din tid men jag hoppas att du kommer att hinna med det här ändå! Jag kommer vänta så länge det tar i alla fall!
    Imra

    SvaraRadera
  19. Ja, rolig idé! Har man bara virkat lite så går det ju ganska lätt att se och förstå hur man gör utifrån bilderna, och om det inte skulle bli exakt på maskan, så är ju inte det så noga. Håller med om att det är tråkigt att skriva ner mönster, och svårt dessutom.

    SvaraRadera
  20. Oooohhh...det låter som en strålande idé...jag köper direkt:)
    http://www.gordinegenbok.se/index.jsp
    Här kan man göra egna böcker.....ska själv testa det här företaget, ska göra en bok till en liten flicka som fyller ett år i september, med hennes dopbilder.
    Idéer på virkade saker har jag många....ett rådjur, skulle jag vilja virka.....en Bambi, tänk så sött.
    Förresten kollade du på länken till carina Karlsson i mitt inlägg...hon virkar roliga saker...säkert något som skulle kunna inspirera dig!
    Tack för svaret ang kameran...jag gissade nästan att det var en systemkamera...det ska jag med satsa på när jag får råd. Tills dess får jag köra på med in kompaktkamera....jag säger som min son, det är ju egentligen ett I-landsproblem :)
    Kram från Clara

    SvaraRadera
  21. Jag tycker du ska satsa på det. Gör en tydlig plan innan du kontaktar något förlag. Ett tydligt syfte och FLERA förslag på innehåll. På så sätt har du även underlag för en uppföljare ;o).

    Jag vill också göra en bok, men vet inte vad den ska innehålla än. Du har kommit mycket längre i dina planer. Lycka till!

    SvaraRadera
  22. ojoj, det låter ju alldeles perfekt! En sån bok skulle behövas så att fler människor där ute förstår tjusningen i att improvisera och att följa sin intuition....en blå nalle är nallen för mig :D
    /Joanna

    SvaraRadera
  23. Jag ställer mej också på kö till en bok! =)
    Hälsningar Ylva

    SvaraRadera
  24. Härlig idé! Gör en blogg-virkbok helt enkelt! Det är alltid inspirerande att hälsa på hos dej! När min a pojkar var små hade jag en idé om att sy en slags ABC-bok- Den idén skickar jag vidare! Apa- Bakelse Cirkushatt- osv

    SvaraRadera
  25. Ps. Välkommen att delta i mitt lotteri!

    SvaraRadera
  26. Jättebra idé och förstås helt rätt för dig!! En sådan bok är ju bra för oss impulsiva som vill virka NU och inte imorgon efter att affären öppnat. Bor man sedan fem mil från närmaste stad så är det ju ännu bättre med en sådan bok! Jag skulle absolut uppskatta en sådan!
    /June på www.junebacken.se

    SvaraRadera
  27. Vilken bra idé! Lycka till med genomförandet!

    SvaraRadera
  28. Det är precis en sådan bok jag behöver. Har svårt för att läsa mönster och bläddrar därför mycket för att få inspiration och improviserar utifrån det. Jag älskar dina virkade grejor. Detta kan bara bli underbart rätt. Kör hårt!! /Lisa

    SvaraRadera
  29. Jag tycker att det låter som en toppenidé! Jag gillar inte heller att följa mönster när jag syr och såå..... jag har ju inte börjat virka än men vill gärna våga....

    Lycka till!

    SvaraRadera
  30. Underbar idé! Kommer definitivt köpa den! Jag är som du när jag ska virka eller sticka, tar vad jag har för garn hemma och ofta med fel sticka eller virknål, men det blir ofta fint iallafall!

    Go for it!

    SvaraRadera
  31. Vilken superfin bil! Superduperfin! Bok låter kul. Jag skulle vilja se ovanliga saker virkade. En skiftnyckel, ett par glasögon, ett popcorn (vet jag en tjej som gjort) o.s.v.

    SvaraRadera
  32. Skriv ner en bokidé och skicka iväg pronto! Absolut! Har du tittat på någon japansk virkbok? Jag har bara läst Kyuuto , kolla i den för inspiration hur man skriver enkla mönster som även den som har svårt med förkortningar kan förstå! små teckningar som gör att även "utlänningar" kan förstå (fast den här boken har all text på engelska). bara ett tips!

    lycka till!

    SvaraRadera
  33. Kan jag bestalla en bok redan nu??!!! Kanon ide med ideer dar garn och farger inte spelar nagon roll.
    Vantar med spanning.
    Akhila

    SvaraRadera
  34. Klart att du ska göra en virkbok! Jag hittade din blogg igår kväll och jag kan inte få nog av alla dessa gulliga små figurer!

    SvaraRadera
  35. Vad kan jag tillägga som inte redan är sagt? Lysande idé! Har själv funderat på nåt sånt och jag tror att Damms förlag i Malmö eller Ica's förlag kan vara intresserade. Kolla med ett majl. Lycka till! Hoppas det går vägen, för jag vill gärna också köpa en!

    SvaraRadera
  36. Jag håller med, klart du ska göra en egen bok.

    SvaraRadera
  37. Jag vill bara önska dig lycka till, jag kikar in på din blogg då och då och blir alltid lika glad och inspirerad, jag har själv haft lite planer på att ge ut i bokform det jag håller på med. Men jag skulle köpa din bok direkt!!!!

    SvaraRadera
  38. Oj vad många kommentarer du fått !Vad kul!!Jag brukar gå in o kika o se om du gjort nåt nytt,det var faktiskt du som inspirerade mej till att börja denna gången med gosedjur o sånt,fast nu e jag helt hooked på mina väskor jag gör...håller med en som sa att det inte finns några svenska beskrivningar på de japanska dockorna o det skulle jag velat haft ,förstår mej inte på de engelska när jag knappt förstår de svenska beskr,hihi...har du inte hört talas om vulkan.se tror jag iaf e hemsidan.Linda skugge har den o där kan du ge ut din egen bok..ganska smart,slipper man klödd m andra förlag o sånt,lycka till o HÖR AV DEJ n'är du fått den utgiven ! Kram påm dej!! =)

    SvaraRadera
  39. Håller med alla andra som har svarat: Det skulle vara jättekul med en bok med massa små projekt. I en engelsk sticktidning hade de en hel "Ark" med Gubben Noa och alla hans djur. En liknande kanske du kan göra, fast virkad? :)

    Jag ser med spänning fram mot fortsättningen på detta projekt! :)

    Ha det gott! //Jo

    SvaraRadera
  40. Jag ser fram emot din bok! Lycka till med planerna och sätt dem i verket - virkverket!!

    SvaraRadera
  41. Vilken toppentoppen idé, klart du ska göra´t. Och någon fotograf behöver du ju inte, du fotar så fint! Jag skulle tycka jättemycket om en bok som inte var strikt med garner o dylikt. Bara inspiration, lite "alla kan virka"... Lycka till!

    SvaraRadera
  42. Awesome! Now all I need is a car... :P

    SvaraRadera
  43. Jag skulle köpa en på momangen. :-)

    SvaraRadera
  44. Det låter MYCKET bra! Bäst för mig som nybörjare (och säkert finns det väl en och annan till;) vore om det fanns ett nybörjaravsnitt med grunderna förklarade. Jag skulle dock köpa ett ex t mig själv och minst ett ex som present ändå!

    SvaraRadera
  45. Låter hur kul som helst. Själv är jag ingen virkare. Men tycker att det är kul. Precis som du skriver är det jobbigt att vänta i flera dagar på att få sätta igång för att man ska ha massa speciellt. Då tycker jag att det låter toppen med en insperationsbok då man tager vad man haver :D Jag kommer att hålla utkik!

    SvaraRadera
  46. Hej!

    Hittade din blogg av en slump och blev helt förtjust i de underbara minibilarna! Mina småkillar är i den åldern då de älskar allt som rullar och jag har precis lärt mig att virka. Har du något mönster på dessa bilar? Läste att du inte var så förtjust i mönster men på den nivå (grön nybörjare) måste jag ha ett mönster för att virka.
    Vore super om du ville skicka mig någon beskrivning på bilarna.
    apomaria@hotmail.com

    Hälsningar, Maria

    SvaraRadera