21 april 2009

Troll






Alla kanske inte kände igen smurfhuset, men trollen kan väl rimligtvis inte ha undgått någon? De var mina favoriter ett tag och jag vet att jag, förutom dem på bilderna, hade ett till sånt där litet penntroll, ett rödhårigt. Och så är jag ganska säker på att jag hade ett tredje i mellanstorleken och undrar om inte det också hade röd kalufs. Jag och mamma rotade på vinden, men hittade dem inte. Observera de hemsydda kläderna på vithåriga och stora trollet. Alla, från större dockor till barbies och troll, har många kreationer signerade mig och mamma.

My trolls.

18 kommentarer:

  1. Så fina de är. Och vilken rynka de har mellan ögonen, men de ser ju glada ut ändå. Mycket finare med trollens svarta hår än de jag hade med illrosa och illgrönt hår. (kan det bero på jag är några år yngre än du..?)

    SvaraRadera
  2. Jag hade också massa troll när jag var liten, det var mina favoritleksaker :) Har kvar dom ännu.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade mina troll för ett par månader sen när mina föräldrar tvingade mig att gå igenom leksakskartongerna hemma hos dem inför en flytt! Dina troll hade ju i alla fall snygga kläder, min hade en blöja av toapapper som var ihoptejpad!!! Haha...

    SvaraRadera
  4. De här är de finaste minnena. Glöm Monchichi. De här små trollen med sina klara snälla ögon. Och lukten. Kommer ni ihåg den?

    SvaraRadera
  5. Jag kommer ihåg och minns att de luktade ngt sötaktigt. Fina!

    SvaraRadera
  6. Mmmm...lukten är nog det jag minns bäst.Jag tror jag fick mitt första troll 1965 eller 66. Så de fanns redan då! Några år senare då jeansen skulle vara så tajta att man lät dem torka på kroppen(!)så klistade jag på vitt typ på ett troll och målade sömmar och fickor med en tunn tuschpenna och klippte det i en kort spretig frisyr...

    SvaraRadera
  7. Jag hade bara en stor, och den hade pink hår. Jag undrar, var är den nu.. Den hade också jättefina disko-kläder! :D

    SvaraRadera
  8. De är så fina de där trollen. Jag har kvar ett stort härligt troll, men de små penntrollen har sonen klippt av håret på...

    Smurfhus har jag kvar, men det ser ut som en flugsvamp. Helt annorlunda alltså.

    SvaraRadera
  9. Hej! Härlig leksaksnostalgi du bjuder på med smurfhus och penntroll. Jag minns också trollen jag och min tvillingbror hade varsitt, en blonf och en mörk. Smurhusen är grymma, jag skulle också vilja bo i en svamp ;)

    SvaraRadera
  10. Ja, fina trollen. Elsa har några. fast dom är nya. Mina finns inte kvar :( Söta!

    SvaraRadera
  11. Ja dom minns man och dom älskade man, vet iof inte varför dom var en favvo? hade ett med rosa hår!

    SvaraRadera
  12. dessa minns jag, hade massa såna =)

    SvaraRadera
  13. Lena: Ja, nu när du säger det minns jag den där lukten!

    Titti: kreativt och jätteroligt :D

    SvaraRadera
  14. Vet inte riktigt vilken ålderskillnad det kan vara på oss men jag är född i mitten av 50-talet och jag hade också ett litet troll när jag var liten. Kanske skulle ta ett kort på honom och lägga på min blogg. Jag har honom kvar och jag vårdar honom ömt. Numera har han köpta kläder men när jag var liten, innan skolåldern, så virkade jag kläder till honom. Han är liksom själva orsaken till att jag lärde mig virka. Har alltså mycket att tacka honom för.

    SvaraRadera
  15. Carina: Så de är så gamla alltså! Eller nu menar jag ju inte att du är gammal, men, ja, du fattar :) Jag trodde de uppfanns när jag var liten (född 76). Du måste lägga ut honom på bloggen!

    SvaraRadera
  16. Det finns både troll, smurfus och monchichis i samlingen i källaren. Tyvärr uppskattar inget att mina barn att leka med någon av sakerna. Har iofs inte testat smurfarna på dexter ännu, kanske ska köra det?
    Förutom det så kallar Tompa mig för penntrollet nu igen när jag är RÖDhårig :-D

    SvaraRadera
  17. Åsa: Ja, det kan nog vara värt att testa smurfarna. Ivar gillar att sitta och plocka, så han lyfter av taket, stoppar i alla smurfar, sätter på taket igen, tar av taket, plockar ur alla smurfar... ja, så kan han hålla på ett tag :)

    Måste leta mer efter min miniatyr av dig nästa gång jag åker upp! :D

    SvaraRadera
  18. Jag samlade också på trollen! :D Men jag tror inte att dom finns kvar längre...

    SvaraRadera