10 januari 2010

Några kakor




Lite mer att kalasa på vid kommande tepartyn. Jag härmade liknande kakor som jag sett på nätet. Såhär gjorde jag med ett ganska grovt garn och virknål nr 6:

Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen. Avsluta med 1 sm i första fm.
Varv 2: 3 lm. 2 st i var och en av fm på föregående varv, förutom på två ställen mittemot varandra på rundeln, där du virkar 3 st i samma. Avsluta med 1 sm i 3:e lm. Fäst alla ändar.

Virka två bruna och en vit. Ta gärna ett något tunnare garn eller lite mindre virknål till den vita, så att den blir lite mindre än de bruna. Sy ihop de tre delarna.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

31 kommentarer:

  1. Inte ett uns socker, men jättesöta! :)

    SvaraRadera
  2. Så fina kakor - ser riktigt goda ut! Här hemma är det också mycket kaffekalas med nallarna och dockorna, fast vi improviserar med klossar som låtsaskakor istället!

    SvaraRadera
  3. Jättefin blogg! Man blir så inspirerad av allt du gör. Nu skall jag också börja virka bara för det. Tack för motivationen!

    Kram,
    Fredrica, 17.

    SvaraRadera
  4. Tänk att virkade kakor och mat kan fascinera mej sá.

    SvaraRadera
  5. jag har precis börjat virka och har kollat igenom hela din blogg nu. :) jätteinspirerande!

    nu måste jag köpa mer garn och lära mig allt.

    jättefin blogg har du. :)

    SvaraRadera
  6. Mmm ser klart goda ut jag föreslog göra sånna för min son han ville inte "då blir jag bara sugen" det är väl bra betyg !

    SvaraRadera
  7. Sådana kakor passar bra såhär efter helgerna. De är härliga!!! Fru Inez

    SvaraRadera
  8. Mums, ser gott ut! Också jag har fastnat för virkbakning :-).

    SvaraRadera
  9. Kalorifria godsaker!! Verklugen jättefina!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Helt herlige og sunne. Takk for hyggelig hilsen hos meg :-D

    SvaraRadera
  11. Så artig blogg, du er jammen kreativ. Fant deg via Sefta Holm Design som hadde vunnet bokmerke hos deg. De var kjempekuule! :D

    Lykke til med bok-prosjektet!!!

    SvaraRadera
  12. Mmmmm... dette så godt ut:) Så mye fint du lager!!! Lykke til med bokprosjektet ditt!

    SvaraRadera
  13. Å va fina! Vore kul med ett mönster så man kan prova på...

    SvaraRadera
  14. Fina kakor, de blir nog pojken glad åt, det skulle jag bli i alla fall.

    SvaraRadera
  15. MEN vad fina! Skulle passa fint i min lokal där alla har som nyårslöfte att skippa kakorna. Utom jag...
    Kul med boken!

    SvaraRadera
  16. Helt ljuvliga! Supersnygga kakor!!!

    SvaraRadera
  17. Tack allihop! Nu har jag lagt till mönstret.

    SvaraRadera
  18. Jättetack för mönstret!

    Vad menar du med detta:
    Varv 2: 3 lm. 2 st i var och en av maskorna, förutom på två ställen mittemot varandra, där du virkar 3 st i samma. Avsluta med 1 sm i 3:e lm.

    2st vadå i var och en av maskorna?... och det där "mitt emot varandra" hängde jag inte heller med i... hehe... kul att bli förvirrad av ett så kort mönster :)

    SvaraRadera
  19. Shifty: Virka två stolpar i samma maska varvet ut, förutom i två stycken maskor, där du virkar tre i samma. Förslagsvis gör du detta en gång på var sida på kakan, så att det blir jämnt.

    SvaraRadera
  20. hej igen Annika, jag tittar in ibland och nu ska det virkas kakor, tack för receptet:-) väntar på din virkbok och läste att den kommer til sommaren. Har jagat upp hela förskolan nu och laddat med virknålar och en kollega till mig 58 år gammal ska visa och ge mig tips när boken kommit. Ser framemot att kunna spela teater med en husvagn och massa djur. Lycka till med alla dina förberedelser.
    mvh Reggio-emilia pedagogen Nathalie

    SvaraRadera
  21. Nathalie: Vad roligt! Önskar jag kunde få se alla figurer som folk kommer virka där ute i stugorna... Du får skicka bild sen på förskolans teaterensemble :)

    SvaraRadera
  22. ja jag kommer absolut att skicka dig bilder som tack. Barn har en enorm förmåga att leva sig in i roller och leka med mjuka djur och annat tycker de är kul, sen ska jag erkänna att vi i personalen är barsnligt förtjusta att spela både teater och dockteater så det ska bli super att sitta på kolonin och virka i sommar, för boken kommer väl då:-)

    SvaraRadera
  23. Hi...I'm Laura from Italy! Lovely blog!
    I'd like to invite you to visite also my blog :D

    Laura from Italy

    SvaraRadera
  24. HI!
    En flot hjemmeside. Jeg håber, at det er OK, at jeg lægger nogle af dine ting på www.1000ideer.dk. Jeg kan ikke finde en e-mail adresse, så jeg skiver direkte i indlægget her så du ved det.

    SvaraRadera
  25. 1000ideer: Absolut ok! Tack!

    SvaraRadera
  26. Ett glas mjölk and I'm good to go ;)

    SvaraRadera