04 januari 2010

Restgarner har jag i massor





Tillbaka i stan och jobbvardagen. Lite virkat blev det under julledigheten. Alla mönster till boken är klara och det kändes så lockande att göra något annat än att konstruera mönster till figurer. Så jag skaffade mig ett jätteprojekt i form av en pläd. Egentligen har jag inte alls tålamod för sådana stora saker. Men så skönt att slippa tänka i alla fall. Och bra för mig som aldrig kan se en film utan att somna - nu är det bara att virka några varv, så kanske man håller sig vaken.

25 kommentarer:

  1. Men så fin, jag älskar färgerna, ger en känsla av farmors kök. Och gott nytt 2010, bokåret!

    SvaraRadera
  2. Hjälp vilket projekt! Får man fråga hur lång tid det tar för ett virk-proffs som du att göra en pläd?! jag skulle antagligen ha att göra i minst en månad iaf... Himla snygg är din, så härliga färger!

    SvaraRadera
  3. Längesen jag SÁG en film, jag brukar LYSSNA pá filmerna, virkfantast som jag är.

    SvaraRadera
  4. Fingerspitz: Tack detsamma!

    Åsa: Jaa, jag har ingen aning, har aldrig virkat en stor pläd förut. Men det kommer nog inte virkas så jätteflitigt på den, så jag är glad om den är klar om ett år :)

    IA: Ja, jag vet, det är lätt att tappa fokus på filmen och börja tänka på virkningen istället... men bra med ett sånt här projekt som man inte behöver titta så noga på.

    SvaraRadera
  5. Hei og et riktig godt nyttår til deg. Dette pleddet er veldig lekkert, og for en god ide å hekle det på denne måten.

    Tusen takk for den flotte pakken jeg fikk i posten. Snoopy'n er bare så søt og er tatt i bruk. Fungerer så flott som bokmerke og er så søt å se på. Skal lage et lite innlegg på bloggen min etterhvert om den :-).


    Lykke til videre med arbeidet med boka. Masse hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Ja rosen vågar jag inte ens googla på för då tappar jag väl hoppet. Men den finns på omslaget av Mia Bengtssons bok "Virka Amigurumi"
    Rosen sitter runt magen på fronfiguren. Nåt du gjort eller kan?!=)

    God fortsättning på 2010!
    /Emelie

    SvaraRadera
  7. Spännande med din bok. När tror du att den kommer ut? Fru Inez

    SvaraRadera
  8. supercool och jättefin pläd! :) Ser fram emot din bok :P
    // Kram Elsa

    SvaraRadera
  9. Haha, ja det är iallafall mitt recept till att lyckas se klart en film. Lite virkning eller stickning så håller sig gluggarna öppna.. :)

    SvaraRadera
  10. vad fin! jag önskar att jag hade restgarner som var matchade så fint OCH räckte till en hel filt.
    god fortsättning!

    SvaraRadera
  11. Jättefin filt - önskar att jag nån gång orkar lära mig att virka!

    SvaraRadera
  12. Tack till alla!

    Emelie: Googla på typ "mönster virkad blomma", så kanske du hittar något liknande? Jag har inget sådär på rak arm...

    Fru Inez: Det finns inget spikat datum än, men det blir i slutet av sommaren/början på hösten.

    SvaraRadera
  13. Vilken fin filt. Och jag letar febrilt efter ett mönster på just den typen av virkning till mitt nästa projekt. Vad för virkmönster har du använt? Shells, clusters (vet inte namnen på svenska...) Är det typ en dbl, en halv trpl, en trpl, en halv trpl, en dubl och sen börjar man om igen eller vad? Vore toppen om du kunde ge en hint på ciccarellis@bluewin.ch

    Tack hälsar Annette

    Jättefin!Och toppenterapi och bra tidsfördriv när maken vill kolla nyheter...

    SvaraRadera
  14. Jättefin filt tycker jag också, fina färger! Och det ska bli så spännande att se din bok...

    SvaraRadera
  15. Annette: Jag vet inte om det kallas något särskilt, men jag har använt samma princip som på halsduken på sid 37 i boken "Väldigt virkat" av Erica Laurell, om du har den. Man virkar 5 st i samma maska, sedan en fm i mittenstolpen på föregående varv. I kanterna gör man 3 st istället för 5. När man börjar, så lägger man upp lm ganska löst och så virkar man 5 st i varannan lm. Hoppas att du förstod någonting av detta :)

    SvaraRadera
  16. Annette: Förresten, kolla på den här länken:

    http://thegardenbell.blogspot.com/2009/11/circus-parade-tutorial-fun-new-ripple.html

    Jag har inte satt mig in i mönstret, men det ser ut som något liknande.

    SvaraRadera
  17. Hej. Jättefin filt. Och fina färger. Lycka till med fortsättningen.
    Jag ser också fram emot din bok.

    SvaraRadera
  18. aaaaa...så fint.
    jag håller oxå på nu, med två mastodont-projekt...men det är skönt att ha, vid sidan om de små pillriga grejerna, så att man bara kan mangla på ibland...
    Lycka till, det ser ut som du kommit en bra bit på väg iallafall. Hur bred gör du den?

    SvaraRadera
  19. fröken blund: Bredden är typ som mellan fingerspetsarna om jag sträcker armarna rakt ut åt sidorna. Kanske 1,5 meter ungefär. Och längden ska väl bli en bit längre än det, är det meningen... Än så länge är den en 30-40 cm.

    SvaraRadera
  20. Helt underbara färger på pläden!

    SvaraRadera
  21. Smart o håller med filmerna blir ofta halvtittade om man inte har nått för händerna !

    SvaraRadera
  22. Jättefin! SÅna ränder har jag nog inte sett nånstans förut? Smaskiga färger!

    SvaraRadera
  23. "Livet" kom i vägen och först nu tittade jag in hos dig igen. Tack för virkinstruktionen på filten. Har kollat på The GArden Bell tidigare men hennes mönster är lite mer komplicerat och dessutom för vänsterhänta. Hon gör något i stil med 3 stolpar och sen tre stolpar runt den sista stolpen bla bla bla. Men ditt mönster verkar enkelt. Kallas nog shell stitch på engelska, jag som bara har engelska böcker. HUr som helst. Tack så mycket. Ikväll tror jag att jag startar mitt nya Filt projekt med mina nya fyndade garner på rean. Ha det gott.
    Annette

    SvaraRadera
  24. Men så enormt vackert. Du inspirerar mig som ingen annan. Ja, faktiskt.

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Jag provade detta mönstret och det lilla som blev, hamnade på en burk och blev ett fint pennställ. Där sitter det som ett litet smakprov och läskar mig...en filt vore ju härligt!
    Helena

    SvaraRadera