03 februari 2010

Kalla mig gärna för husmor





Igår kväll lagade jag en stor gryta linssoppa, kokade två omgångar med lingonsylt och avslutade kvällen med att virka en hätta till en av syltburkarna. Såhär:

Hätta
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: *2 fm i varje fm* 6 ggr (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (30).
Fortsätt på samma sätt att öka 6 ggr per varv, tills du har en rundel som är något mindre än locket i diameter. Virka sedan utan ökningar tills hättan passar bra. Avsluta sista varvet med 1 sm.

Bär
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: *2 fm i varje fm* 6 ggr (12).
Varv 3-4: 12 fm.
Varv 5: *2 fm tills* 6 ggr (6). Stoppa i lite vadd innan öppningen blir för liten. Sy fast bäret på hättan.

Blad
Lägg upp 4 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 1 fm i nästa, 5 fm i sista, 1 fm i var och en av lm längs andra sidan. Sy fast bladet bredvid bäret.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2010. Mönstret är endast till för privat bruk.

29 kommentarer:

  1. Tack husmor för den beskrivningen :)

    SvaraRadera
  2. Åh, den som kunde virka. Hos oss går lingonburkarna hattlösa. Men sylt har vi iallafall1..

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!
    Du har något att hämta på min blogg!

    SvaraRadera
  4. jättefint! tack för mönstret.

    SvaraRadera
  5. vad fin burken blev och tack för mönstret! Det kanske blir ett lock till helgen. :O)
    Kram Frida

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jättesöt hätta! Jag blev inspirerad och virkade 2 hättor igår till mina teburkar. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Tack för kommentaren!
    Det är bara fantasin som sätter stopp när det gäller troll. En trollprinsessa, den skulle vara rolig att se. :O)
    Kram Frida

    SvaraRadera
  9. Tack för mönster, mycket fint.
    Visst är det tillfredställande att göra husmorssysslor? Det ár nágot visst!

    SvaraRadera
  10. FANTASTISKT fina kreationer!!
    Ska sätta igång att "baka" kakelser idag!!

    Lnade tre bilder av dig till min blogg. Lnkade såklart till dig. Hoppas det är ok!

    TACK!

    //Linda

    SvaraRadera
  11. Åh så fint! Dina bilder är så bra!

    SvaraRadera
  12. skitsnyggt och underbar idé!

    SvaraRadera
  13. Hej. Älskar dina virkade ting, när kommer boken??

    SvaraRadera
  14. TACK så mycket allihop!

    Angelica: Inget datum finns spikat än, men det blir någon gång mot slutet av sommaren.

    SvaraRadera
  15. Ohhh tack för beskrivningen! Diggar din blogg! =)

    SvaraRadera
  16. Åh, så fint!
    Vilken sorts burk är det, en vanlig honungsburk? Jag tänker på diameter på locket och så...

    Tjingeling,
    Anna-Maria Nordström

    SvaraRadera
  17. Ja, det är en vanlig honungsburk. Fast man kan ta vilken som helst. Virka bara med ökningar enligt mönstret tills rundeln är en aning mindre än locket, sen slutar man öka. Så brukar det passa bra :)

    SvaraRadera
  18. Aha! Tack, då skall jag prova... det blir i så fall mitt första alster!

    Tjingeling
    Anna-Maria

    SvaraRadera
  19. Hejhej :)
    Gillade idén så jag gjorde ett eget försök till två burkar med marinerade oliver jag gjort själv, lagt upp en bild på bloggen och hänvisat inspirationen till din blogg :)
    - Inlägget dyker nog upp imorgon :)
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  20. En veldig fin idè: jeg skal lage en selv!

    SvaraRadera
  21. Tack för inspirationen!
    http://myssel.blogspot.com/2011/10/blabarshatta.html

    SvaraRadera
  22. Jag virkade denna igår och blev väldigt nöjd! Tack för mönstret! Här kan du se resultatet :)

    SvaraRadera