30 mars 2010

Mönster till minibilar





Något att pyssla med i påsk kanske? Jag virkade bilarna med bomullsgarn och virknål 2,5 och de är cirka 5 cm långa.

GRÖN BIL

Sida
Lägg upp 13 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 11 fm.
Varv 2–4: 1 lm, 12 fm.
Varv 5–9: 1 lm, 7 fm. Ta av garnet och fäst ändarna. Virka en till likadan.

Över- och undersida
Lägg upp 7 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 5 fm.
Varv 2–42: 1 lm, 6 fm. Ta av garnet, men fäst det inte än, ifall du behöver göra remsan längre eller kortare. Virka med fm ihop remsan med bilens ena sida. Håll remsan närmast dig själv, så får du sömmen åt rätt håll. När du närmar dig slutet ser du om du behöver virka något extra varv på remsan, eller kanske repa upp något om den är för lång. Fortsätt med att virka ihop remsans kortsidor och virka sedan fast andra sidostycket på samma sätt. Stoppa bilen innan du virkar ihop den helt.

Hjul
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12). Sy fast hjulet.

RÖD BIL
Sida
Lägg upp 13 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 11 fm.
Varv 2–4: 1 lm, 12 fm.
Varv 5: 2 sm, 1 lm, 8 fm. Lämna de två sista maskorna ovirkade.
Varv 6: 1 lm, hoppa över första, 7 fm.
Varv 7: 1 lm, hoppa över första, 6 fm. Ta av garnet och fäst ändarna. Virka en till likadan.

Över- och undersida
Lägg upp 7 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 5 fm.
Varv 2–36: 1 lm, 6 fm. Ta av garnet, men fäst det inte, ifall du behöver göra remsan längre eller kortare. Sy ihop remsan med bilens ena sida. När du närmar dig slutet ser du om du behöver virka något extra varv på remsan, eller kanske repa upp något om den är för lång. Fortsätt med att sy ihop remsans kortsidor och sy sedan fast andra sidostycket. Stoppa bilen innan du syr ihop den helt. Avsluta med att sy några stygn tvärs igenom bilen och dra åt lite, för att den ska få en tydligare form.

Hjul
Lika som grön bil.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2010. Mönstret är endast till för privat bruk.

33 kommentarer:

  1. Helt underbart! Nu har jag en liten kusin till barnen som kommer att hopp jämnfota av lycka! Jag kommer att vara påsklovets mest populära faster:-) Verkligen söta. Tack!!

    SvaraRadera
  2. Hvor er de bare seje. og så kan de jo nok tåle lidt mere end plastik bilerne :)

    Kh sara

    SvaraRadera
  3. Håber det er ok, men jeg har lavet et indlæg om din side hos mig ?

    Kh sara

    SvaraRadera
  4. Åh, tack så mycket! Detta blir en perfekt påskpresent till min brorson!

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken supersöta! Nu får jag beslutsångest... robotar eller bilar i present till en liten kille... Jag återkommer när jag är klar.

    Tack för mönstret och glad påsk!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket! Mitt nyårslöfte är att lära mig virka och det här verkar vara ett lagom stort projekt att börja med!

    SvaraRadera
  7. Meget fine! Perfekt gave til den lille dreng!

    SvaraRadera
  8. Åh, gud så fina! Måste virka!!! Tack för mönstret :-)

    SvaraRadera
  9. Men gud så söta bilar! De ska jag helt klart virka när jag är klar med några andra projekt. :)

    SvaraRadera
  10. Tusind tak for en skøn, skøn blog og nogle dejlige mønstre - lige sådan nogle, som jeg gik og manglede. Glæder mig så meget til at komme i gang.

    SvaraRadera
  11. Har lige som Sara lavet et lille indlæg om dig på min egen blog - er vild med din og synes så mange som muligt skal kende til den. Håber det er ok.

    SvaraRadera
  12. Ah, så små, så fina, måste göra!

    SvaraRadera
  13. Oj vilka sötnosar..dessa skall jag testa att göra något tag =)
    Tusen tack för att du delar med dig utav mönstret =)
    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  14. När jag har tid ska jag virka någon av bilarna, helt underbara! :D

    SvaraRadera
  15. Både bilarna och roboten är så himla fina. Får jag lägga upp dina mönster på mönsterarkivet?

    SvaraRadera
  16. Hi Annika, I´m from Germany and I have a question. I love your little cars. And I´ve made one of them. And I want to make keychains with little cars. May I sell them at DaWanda? I gave a information about you, the creator, if you want. I´m looking forward to your answer.
    Best wishes from Germany
    Babsie

    SvaraRadera
  17. Babsie: I'm glad you like the cars! But I don't want them to be sold. Thank you anyway for asking!

    SvaraRadera
  18. Förlåt förlåt förlåt.
    Jag försökte virka dina bilar men dem blev inte bra. Jag gjorde om ditt mönster och helt plötsligt har jag nu gjort en lastbil, traktor med släp och en bil! Men tack vare ditt grundmönster.

    Tack så ♥-ligt och förlåt!

    SvaraRadera
  19. Hej hej!
    Jag har virkat en av de små bilarna, tack för mönstret!
    Här kan du se hur den blev:
    http://bitte71.blogspot.com/2010/05/en-virkad-bil.html

    SvaraRadera
  20. Tackar så mycket för att du la ut detta superdupersöta mönster :D

    SvaraRadera
  21. Vilka jättefina bilar! Har precis börjat virka amigurumi så jag har inte provat mönstret än. Men jag lägger in sidan som favorit!

    SvaraRadera
  22. Hej! jag ällskar de.Har gjort några stycken i olika färger och dekoreret dem.Kommer att visa på min blogg.Tack!!!Gordana

    SvaraRadera
  23. Tack för mönstret otroligt uppskattat! Här är min "modell" av bilen. :) (det blev en nyckelring) http://garnpatrullen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  24. Tack för mönstret! :D
    Så här blev min bil. Kram!
    http://lotte-rh.blogspot.com/2011/02/virkad-bil.html

    SvaraRadera
  25. Jag har virkat några bilar. Finns att beskåda här:

    http://andasblogg.blogspot.com/2011/02/veckans-pyssel.html

    Tack!

    SvaraRadera
  26. Hei,så fine biler,takk for at du deler mønster !!
    Hilsen Bamseloftet

    SvaraRadera
  27. Så söta bilar, tack för det fina mönstret.
    Jag har virkat några små bilar, här kan du se hur dom blev: http://www.gf-design.se/wp_crochet/2011/06/30/farg-glada-racer-bilar/

    SvaraRadera
  28. Stort tack för mönstert, jag är ingen van virkare, men det var riktigt kul. Du kan se min första virkade bil här http://allimacdesign.blogspot.com/2011/09/virkad-bil.html Det blir nog fler.

    SvaraRadera
  29. Har heklet en gul bil :) http://jammo.blogg.no/1328727338_en_heklet_bil.html Her er linken :)

    SvaraRadera
  30. Hej hej igen, nu har jag även lånat det här mönstret och gjort mig en egen bil:) Tusen tack! Finns biler på bloggen.

    // Maiken

    SvaraRadera
  31. Bilder ska det såklart stå:)

    SvaraRadera
  32. Hejhej :)
    Jag försökte mig på den gröna bilen. Jag blev inte riktigt nöjd men ditt mönster va riktigt bra, lätt att förstå och lätt att följa.
    Bilder på min lilla nyckelring (som det fick bli) finns på min blogg: http://alskaardiig.bloggplatsen.se/
    Ha det bra! :)

    SvaraRadera