10 mars 2010

Virka en minirobot!






Idag gästbloggar jag hos pysseltips.se. Där kan man bl.a. läsa lite mer om bakgrunden till mitt bokprojekt. Och så bjussar jag på ett mönster idag. En liten minirobot, som är 7 cm hög och mycket bra att ha. Virka ett snöre och häng den på lämpligt ställe eller gör flera stycken i olika färger och använd dem till en barnvagnsmobil. Och säg till mig om du lägger upp bilder på din egen blogg, så jag får se resultatet!

Jag använde virknål 2,0 och garnet heter Safran. Du kan förstås ta ett grövre garn och en större virknål, om du vill ha en lite större robot.

Fram- och baksida
Lägg upp 11 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 9 fm.
Varv 2–9: 1 lm, 10 fm.
Varv 10: 2 sm, 1 lm, 6 fm. Lämna de två sista maskorna ovirkade.
Varv 11–14: 1 lm, 6 fm.
Ta av garnet och fäst ändarna. Virka en till likadan.

Kant
Lägg upp 7 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 5 fm.
Varv 2–52: 1 lm, 6 fm.
Ta av garnet, men fäst det inte, ifall du behöver göra remsan längre eller kortare. Virka med fm ihop remsan med robotens baksida. Håll remsan närmast dig själv, så får du sömmen åt rätt håll. När du närmar dig slutet ser du om du behöver virka något extra varv på remsan, eller kanske repa upp något om den är för lång. Fortsätt med att virka ihop remsans kortsidor och virka sedan fast framsidan på samma sätt. Stoppa roboten innan du virkar ihop den helt. Ta av garnet och fäst det. Virka sedan en rad med fm på robotens utsida, tvärs över remsan på undersidan, så att du får en söm lika som på andra sidan, där du virkade ihop remsans kortsidor med varandra.

Ben
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: Virka i bakre mb: 12 fm.
Varv 4–7: 12 fm. Ta av garnet, men spara en bit för att sy med. Stoppa benet och sy fast det. Avsluta med att sticka nålen rakt ned genom robotens fot och upp igen. Dra åt lite för att platta till foten och fäst garnet.

Arm
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 4 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (8).
Varv 3: Virka i bakre mb: 8 fm.
Varv 4–8: 8 fm. Ta av garnet med symån, stoppa lite vadd längst ned i handen och sy fast armen.

Öga
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen, 1 sm i första fm. Brodera pupillen och sy sedan fast ögat.

Knapp
Virka lika som ögat. Brodera övriga detaljer på roboten.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2010. Mönstret är endast till för privat bruk.

43 kommentarer:

  1. Vilken söt liten robot. Det får nog bli en nyckelring så småningom. Jag har säkert sagt det förut, men jag ser verkligen fram emot din bokutgivning.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Jag med!! Du är värd din bok!

    SvaraRadera
  3. Så söt! ska testa denna. =)

    SvaraRadera
  4. Jättefin robot! Tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  5. Men så söt! Den ska jag absolut göra så snart jag hittar tiden:-) Jag tillhör också skaran av förväntansfulla virkare som ser fram emot din bok!

    SvaraRadera
  6. Verkligen supersöt robot!

    Vill passa på att tipsa om en tävling jag har på min blogg nu också..

    SvaraRadera
  7. Hej! Du har fått en award av mig för din fina blogg som finns att hämta på www.crochetamigurumi.blogg.se

    SvaraRadera
  8. eey, vilken söting, måste göras!

    SvaraRadera
  9. Roligt gästinlägg på pysseltips.se!

    SvaraRadera
  10. Det var en liten sötnos, tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  11. åh. en sån ska jag göra.
    men just nu har jag förbud mot att börja på nytt projekt. först ska lilljäntans klänning bli klar. sen, en finfin robot. kram. och tack för mönstret!

    SvaraRadera
  12. Sweet! Ska absolut virka en när jag har tid :)

    SvaraRadera
  13. Jag har virkat en minirobot i rosa garn i dag. Hur söt som helst. Men hon ser lite ensam ut... Det blir nog till att göra en kompis till henne. Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  14. Tack för mönstret! Jag har testat ett par, de ligger i min blogg.
    De blev inte lika perfekta som din, men söta ändå. Och jag gör nog fler...så de blir bättre och bättre.
    Tack igen!

    SvaraRadera
  15. redan i somras snubblade jag över några av dina robotar och försökte luska ut hur de var gjorda. det här var välkommet! Kan nästan inte vänta på att få lägga vantarna på din bok.
    /b

    SvaraRadera
  16. TACK allihop!

    Anna: Kul att du virkar dem!

    Matilda: Som sagt, jättekul att se.

    Hoppas att fler vill länka till sina robotar!

    SvaraRadera
  17. Jag har lagt till dig som bloggar som jag följer, lägg gärna till mig om du vill...

    SvaraRadera
  18. Nu har jag virkat din robot. :) Ser verkligen fram emot din kommande bok.

    SvaraRadera
  19. Dejlig sød robot du har kreeret, mine børnebørn vil elske den.

    kh

    SvaraRadera
  20. hej, jag har gjort denna robot. finns i bloggen.

    SvaraRadera
  21. hej,
    nu har jag färdigställt två robotar (virkade för ett par veckor sedan, men monterade och broderade idag). Finns bild på min blogg! Tack för fint mönster!!! :-)

    SvaraRadera
  22. Hej, nu har jag virkat din minirobot. Det finns ett inlägg om den på http://fittforcefive.wordpress.com/2010/04/05/virkad-robot/ men jag virkade med en 3,5 stl på virknålen, så någon mini skulle jag inte påstå att den är. men tack för ett fint mönster!

    /Sofia

    SvaraRadera
  23. Eko-robot finns nu klar
    http://www.fantastick.se/index.php/2010/04/14/en-eco-robot/

    SvaraRadera
  24. Hej!

    Jag virkade 4 små robotar som ska bli presenter till små 1-åringar. Tack för mönstret, det var jättekul att virka. Om du vill titta finns bild på min blogg: http://heltvirkad.blogspot.com/2010/04/presenter.html

    SvaraRadera
  25. Tack för mönstret. Jag hade kul och har lagt ut två minirobotar på min blogg idag.

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Jättesöt robot, tack för mönstret. Har gjort 3st av varierad snygghet. Första gången jag virkar på säkert 7-8år...
    Gjorde 2 mini och 1 i dubbel storlek, blev som en liten familj. Kanske får göra en pappa oxå :D
    De finns uppe på min blogg iaf, ta gärna en titt!

    SvaraRadera
  27. En sån vill jag göra!!!!
    Ska bara avsluta alla andra projekt först tänkte jag...

    SvaraRadera
  28. Hej! Vill tacka för fina mönstret, länkade till dig från min blogg också. Tick tack.

    SvaraRadera
  29. Hej! När m an ska göra 6 fm i andra lm från nålen(i början) ska man då göra som 6 ökningar i den andra luftmaskan då?

    SvaraRadera
  30. Moya: Ja, du virkar 6 fm i samma luftmaska. På nästa varv virkar du 2 fm i var och en, så att det blir 12.

    SvaraRadera
  31. Hej Annika
    Tak fordi du deler de flotte mønstre på de fede ting du laver :o) Jeg har lavet en lille robot i går, men den rækker ikke din til sokkerne, synes det er svært at hækle så småt. Men fin er den!! Jeg glæder mig til at prøve flere af dine mønstre.
    KH Mette

    SvaraRadera
  32. Hej Annika!
    Tummen upp för din blogg!
    Har även köpt din bok och det är väldigt många bra mönster i den. Hoppas på att du skriver en till ;)
    Snabb virkade en liten robot förut.
    Kika gärna in på min blogg
    Mvh
    Sandra

    SvaraRadera
  33. Jag will också virka en Minirobot! När kommer din boken ut på spanska?
    Jag gillar mycket din arbetet

    SvaraRadera
  34. beatrizlanchas: Thanks! Hope that some spanish publishers will contact me :)

    SvaraRadera
  35. Min lilla robot finns att beskåda här :

    http://homeandhappiness.wordpress.com/2011/09/02/virkmani/

    SvaraRadera
  36. Fin! Den ska jag testa :D

    SvaraRadera
  37. Hej! Min son har beställt roboten Ragnar av mig! Nu har jag kommit fram till monteringen av kroppen och jag förstår inte alls hur jag ska virka ihop bak-och framstycke med remsan!! Vilka maskor el. bågar ska virkas ihop? Var virkas remsan ihop- rakt under roboten (mellan benen) eller vid ett av de fyra hörnen? Vet du kanske t.o.m någon sida som visar hur man virkar ihop platta delar med bilder?
    För övrigt - I LOVE YOUR BOOK!

    SvaraRadera
  38. Emelie: Det finns inga speciella maskor som man ska virka i längs kanterna, utan man får tänka sig att det är som två stycken som ska sys ihop, fast man gör det med fasta maskor istället och sticker ner på godtyckliga ställen. Jag brukar börja längst ned i ena hörnet på roboten. Hoppas du får till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen och tack för förklaringen! Med hjälp av den och en snäll svärmor löste det sig, den blev toppenfin! Jag valde att göra den i silvergrått garn istället(tänkte att det skulle likna metall) och som tur var blev sonen nöjd med den också....men naturligtvis ville min dotter också ha en robot (en rosa!viktigt!)så det fick bli en minirobot till henne- superfin den med! Tack igen för din fina bok, hoppas att det kommer en till snart...

      Radera