30 juli 2010

Virka ett bokmärke





Många har frågat om mönster till bokmärkena jag lottade ut förut. Tyvärr skrev jag aldrig upp några mönster då, men nu har jag gjort ett nytt. Varsågoda!

Jag virkade bokmärket med Bambino Cotton och virknål 2,0.

Huvud
Lägg upp 2 lm med gult.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5–7: 24 fm.
Varv 8: *2 fm, 2 fm tills* 6 ggr (18).
Varv 9: 18 fm.
Varv 10: *1 fm, 2 fm tills* 6 ggr (12).
Varv 11–13: 12 fm. Stoppa huvudet.
Varv 14: *2 fm tills* 6 ggr (6). Sy ihop hålet och fäst garnet.

Mössa
Lägg upp 2 lm med brunt.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5–8: 24 fm.
Varv 9: 1 sm, *3 lm, 1 fm i 2:a lm fr nålen, 1 fm i nästa lm, 1 sm i nästa m på mösskanten, 1 sm i nästa. Vänd. Hoppa över första m, 1 fm i var och en av de 2 följande m, 3 fm i nästa, 1 fm i var och en av de 2 följande m, 1 sm i nästa m på mösskanten, 1 sm i nästa. Vänd. Hoppa över första m, 1 fm i var och en av de 4 följande m, 2 fm i nästa, 1 fm i var och en av de 3 följande m*. 12 sm längs kanten. Upprepa mellan *. Avsluta med 1 sm i mösskanten. Ta av garnet med symån och sy fast mössan på huvudet.

Snöre
Lägg med gult upp 80 lm, eller så långt som du vill ha snöret. Börja i 2:a lm fr nålen och virka fm hela vägen. Sy fast. Brodera ögon och mun.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2010. Mönstret är endast till för privat bruk.


IN ENGLISH

Head
Ch 2 with yellow.
Round 1: 6 sc in 2nd ch from hook.
Round 2: 2 sc in each st (12).
Round 3: *1 sc, 2 sc in next* 6 times (18).
Round 4: *2 sc, 2 sc in next* 6 times (24).
Round 5–7: 24 sc.
Round 8: *2 sc, 2 sc tog* 6 times (18).
Round 9: 18 sc.
Round 10: *1 sc, 2 sc tog* 6 times (12).
Round 11–13: 12 sc. Stuff.
Round 14: *2 sc tog* 6 times (6). Fasten off.

Beanie
Ch 2 with brown.
Round 1: 6 sc in 2nd ch from hook.
Round 2: 2 sc in each st (12).
Round 3: *1 sc, 2 sc in next* 6 times (18).
Round 4: *2 sc, 2 sc in next* 6 times (24).
Round 5–8: 24 sc.
Round 9: 1 sl st, *ch 3, 1 sc in 2nd ch from hook, 1 sc in next ch, 1 sl st in next st on beanie, 1 sl st in next. Turn. Skip first st, 1 sc in each of the 2 following st, 3 sc in next, 1 sc in each of the 2 following st, 1 sl st in next st on beanie, 1 sl st in next. Turn. Skip first st, 1 sc in each of the 4 following st, 2 sc in next, 1 sc in each of the 3 following st*. 12 sl st on the beanie. Repeat between *. Finish with 1 sl st on the beanie. Sew beanie to head.

String
Ch 80 with yellow, or as long as you want. Start in 2nd ch from hook and make sc all the way. Sew on. Embroider eyes and mouth.

WHEN YOU ARE FINISHED
If you show the result on your blog, please tell me, it's so fun to see it!

© Annika Messing 2010.

63 kommentarer:

  1. Men jösses, så sööt!! Kanske ska man ge sig på att testa...?

    SvaraRadera
  2. Så läcker!Det är väl Snobben?Hur kul som helst att ha honom i en bok.Tack för mönstret, du är så generös!
    Ha en fin helg!
    Maria

    SvaraRadera
  3. Tak fordi du så gavmildt deler ud! Dine bogmærker er fantastisk søde!
    -LisBeth.

    SvaraRadera
  4. Tuuuusen tusen kjempeTAKK!!

    SvaraRadera
  5. Men åååååh! Det var absolut bland det sötaste jag har sett i bokmärkesväg :-D! Tack så hjärtligt för mönstret :-)!

    SvaraRadera
  6. Tusen takk for mønsteret!

    På bloggen min finner du bilde av min lille krabat: http://appelsinpike.blogspot.com/2010/07/en-lesekompis.html

    SvaraRadera
  7. Vad fin! Jag har gjort min egen version: http://halvnoten.blogspot.com/2010/07/blog-post_31.html
    Tack för att du delade med dig mönstret till den lille figuren. :)

    SvaraRadera
  8. Och här kommer bilder på min lilla filur :-):

    http://kungenomajkis.blogspot.com/2010/08/regnsondag.html

    Tack så mycket för mönstret igen :-)!

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för att du delar med dig av mönster så generöst!
    Titta in hos mig så ser du min variant.
    Eva

    SvaraRadera
  10. SÅ härliga!
    Jag lägger upp dem på mönsterarkivet :)
    / elin

    SvaraRadera
  11. Hola,you are in my blog today!!!

    SvaraRadera
  12. Hejsan;)
    Det var verkligen den søtaste bokfigur jag har sett på længe!...Den skall jag hem & virka direkt:)

    SvaraRadera
  13. Tack för det fina mönstret! Ska virka och lägga upp på bloggen :)
    Linda

    SvaraRadera
  14. Tack för gulligt mönster, nu har jag provat!

    http://annakristensen.blogspot.com/2010/08/chrocheted-bookmark.html

    SvaraRadera
  15. Så sött Snobben-bokmärket är ! Har redan prövat (fast mitt blev inte LIKA fint...)
    Hälsningar Elisa

    SvaraRadera
  16. Tack för ett roligt mönster. Har gjort två stycken. Ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  17. Tack för att du delar med dig av dina mönster. Skall köpa din bok så fort den kommer!

    SvaraRadera
  18. Skithäftigt bokmärke!!!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  19. Blev väldigt förtjust i bokmärkes filuren och gjorde ett till min mamma, helt klart väldigt uppskattat! Tusen tack för att du delar med dig av dina mönster!

    För bild på det lilla bokmärket:
    http://pendelbarn.blogg.se/?tmp=10235053

    SvaraRadera
  20. is this cute..!!!..is there a tutorial in english or german...greetings from germany Barbara

    SvaraRadera
  21. Kul att ni gillar mönstret!

    Barbara: It's your lucky day today, I just translated the pattern for you :) It's in the blog post now.

    SvaraRadera
  22. thank you ...I just begin with my chrochet...its so cute!! next days I will post my result and i will make a link to your blogpost...have a nice week...greetings Barbara

    SvaraRadera
  23. Dear Annika,
    today I post my bookmarks.
    It was funny to create.
    When you follow my link to your pattern on my website you can find a lot of other pattern from all over the world.
    Hope you can find a lot of inspiration there.
    Have fun!
    Greetings Barbara

    SvaraRadera
  24. Tack før ett enormt roligt virkmønster, har precis hær på jobb virkat den"snobben"..Det tog inte långt tid, så det blir nog ett par st till*ler*...Lægger upp en bild senare, så du kan se den..tack ænnu en gång!

    SvaraRadera
  25. Hej Annika!
    Tack för det fina mönstret. Det är den första virkningen som jag provar på. Efter mycket om och men fick jag till slut ihop det! Tack för inspirationen!

    Bilder finns att se på min blogg; http://jbergstrand.blogg.se

    När din bok kommer ut ska jag köpa den!

    MVH Johanna

    SvaraRadera
  26. Den er vidunderlig, tak fordi du gad at dele :O)

    SvaraRadera
  27. OMG! This is fantastic :-)))

    SvaraRadera
  28. Thank you so much, I think I'll do several variations over this. My first is here:
    http://ladosleve.blogspot.com/2010/08/ein-snar.html

    SvaraRadera
  29. Den er ret fantastisk.
    Også tak herfra.

    SvaraRadera
  30. Tusind tak Annika...jeg har lavet mig en "Mor Ruth" og er i gang med skorstensfejeren "Svend Bendt"
    http://mandagspigen.blogspot.com/2010/08/hils-pa-tante-ruth.html
    Svend Bendt kan ses senere i dag...han sover brandert ud :-)

    SvaraRadera
  31. Tak for opskriften, efter en del overvejelser er Alice, der er mit første hækleprojekt, endt hjemme hos mig.

    http://bundgaardf.blogspot.com/2010/09/md-alice.html

    SvaraRadera
  32. Tak for opskriften. Jeg har lavet en fin lille frk. Bogorm og en smølf, du kan se dem her:

    http://handmadebyhenriette.blogspot.com/2010/09/frk-bogorm.html

    http://handmadebyhenriette.blogspot.com/2010/09/sa-ma-der-smlfes.html

    SvaraRadera
  33. Tusinde tak for en fin opskrift. Har lavet et par stykker som du kan se her: http://teatrold.blogspot.com

    SvaraRadera
  34. 1000 tak ford du deler opskriften med os !

    Jeg har lige været på rundtur på nettet, for at kigge på alle udgaverne af din bogorm - sådan en må jeg også lave ;.)

    SvaraRadera
  35. Så er min egen udgave af din bogorm lave - du kan se den her: http://dottelot.blogspot.com

    Jeg lavede huen om, så det blev til en kasket ... og hæklede en ekstra række på kroppen.

    Tak for inspirationen :-)

    SvaraRadera
  36. Jeg leser bloggen din med den aller største interresse, og har nettopp bestilt og kjøpt boken din. Du er utrolig, og tusen takk for at du deler så generøst:)

    SvaraRadera
  37. Nu har jag knåpat ihop ett eget litet bokmärke tyckte det var så underbart! Så nu finns lillen att skåda på min blogg http://missmalmgren.blogspot.com/2010/09/ett-litet-bokmarke.html Tack för en underbar blogg och alla dina underbara mönster :)

    SvaraRadera
  38. Nu har jag också gjort ett bokmärke! Jätteroligt att göra, och snabbt går det. Det blev limmade ögon istället för broderade, och mössan missförstod jag, men den blev söt ändå. Tack för mönster!
    Finns på min blogg http://sarasvirkgomma.blogspot.com

    SvaraRadera
  39. Har också virkat ett bokmärke. Urgulligt, tack för att du delar med dig av mönstret!
    Bild på min blogg http://camillasvirkhorna.blogspot.com

    SvaraRadera
  40. Tack för att du delar med dig av detta ursöta mönster. Jag har oxå gjort en gubbe :)
    Linda

    SvaraRadera
  41. Hei jeg er ein norsk jente på 12 år.
    Den oppskriften var kjempe kul.
    Har du flere oppskrifter.
    Elsker å hekle.

    SvaraRadera
  42. Om du klickar på "Mönster" här uppe till höger på sidan, så finns några mönster till. Sen får du önska dig min bok i julklapp :) Finns här: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9185465917

    SvaraRadera
  43. Tack för mönstret! Jag har virkat ett bokmärke nu och laddat upp på min blogg, självklart har jag länkat till dig. :)

    http://nystanet.ratata.fi/post/213353/

    SvaraRadera
  44. Kul idé att virka bokmärken så här! Jag blev inspirerad och hittade på liknande bokmärken som jag virkade. Men hur broderar du på ögon och mun och sådant så att det ser snyggt ut och sitter/inte rispas upp? /Kajsa

    SvaraRadera
  45. Jag har gjort klart några nu som jag ska ge bort till ett katthem. Kattbokmärken! ..ska det föreställa i alla fall... :)
    http://i56.tinypic.com/2a9y24i.jpg
    http://i54.tinypic.com/34pau6h.jpg
    /Kajsa

    SvaraRadera
  46. Kajsa: Jag fäster garnet jag broderat med genom att trä det fram och tillbaka längs insidan på virkningen. Fast från utsidan då.

    SvaraRadera
  47. Jättesöta kattbokmärken!

    SvaraRadera
  48. Tack! :) Men jag förstår inte riktigt..trä det fram och tillbaka? (Jag bara broderar runt, runt på ett ställe och sedan klipper jag av tråden en liten bit ifrån och måste peta in ändarna, vilket är väldigt pilligt...så det är därför som jag undrar om det finns nåt bättre sätt...) /Kajsa

    SvaraRadera
  49. Två av bokmärkerna jag virkat efter ditt mönster finns nu att beskåda på min blogg:) Tack för de gulliga mönstret!

    SvaraRadera
  50. Ett stort tack för mönstret!

    Har också gjort mitt första försök som nu finns i min finskspråkiga blogg http://pirjonpuuhastelut.blogspot.com.

    SvaraRadera
  51. Kajsa: För att det inte ska riskera att repas upp, så får man trä garnet lite längs virkningens insida, lika som när du fäster garnändarna du virkat med, eller sytt fast virkade delar med. Sen är det bara att trä ut nålen på utsidan igen och klippa av tråden.

    SvaraRadera
  52. Jag har virkat ännu två till. Bildbevis finns nu på min blogg:

    www.virkelivirkan.blogspot.com

    SvaraRadera
  53. Tack för mycket fin blogg och inspiration!
    Här är mina bidrag:
    http://todounpunto.blogspot.com/2011/06/rosita.html
    http://todounpunto.blogspot.com/2011/05/se-llama-bruno.html

    SvaraRadera
  54. Tack för det gulliga mönstret, har virkat några bokmärken, finns att beskåda på min blogg: www.gf-design.se/wp_crochet/2011/07/19/bokmarken/

    SvaraRadera
  55. Hej, jeg har hæklet dit bogmærke, men som en nøglering. Den kommer på min blog imorgen, hvis du vil se den.
    Tak for opskiften.
    Lene

    SvaraRadera
  56. Hejsa.
    Tak for at du deler ud af dine opskrifter :)
    Måtte lige hækle denne dejlige fyr.Mig som aldrig åbner en bog :)

    SvaraRadera
  57. Hola.
    Hermoso blog.
    Hice el marcador y la publique en mi blog, quería compartirlo contigo.
    http://bettotejidos.blogspot.com/2011/12/narigon-con-gorra.html

    Saludos =)

    SvaraRadera
  58. Hejsan, tack för inspirationen! Har
    virkat några stycken som finns att se här:

    http://norrstickan.bloggo.nu/Virkat-bokmarke/
    http://norrstickan.bloggo.nu/Tva-virkade-bokmarken/
    http://norrstickan.bloggo.nu/Virkade-bokmarken-igen/

    SvaraRadera
  59. Tack snälla för det söta mönstret, här finns min lille sötnos ; http://www.ronia.be/2012/04/ett-bokmarke-och-en-ny-van/

    SvaraRadera
  60. Jag virkade ett bokmärke som morsdagspresent. :)

    http://virkfeber.ratata.fi/post/368541/

    SvaraRadera
  61. Hei ! Dette var et utrolig herlig bokmerke- dette skal jeg prøve med en gang ! Skal legge ut bilde på bloggen min når det er ferdig ; der har jeg oppskrift på flere andre bokmerker og mye annet ! Har nettop startet blogging, men det er morsomt å kunne dele sine egne oppskrifter med andre ! Tusen takk til deg fra Bonzostrikk :-)

    SvaraRadera
  62. Jag har också virkat ett bokmärke! Tack för det fina mönstret, gott nytt år! http://hejstickning.wordpress.com/2012/12/29/gladjevirkning/

    SvaraRadera
  63. Så fantastiskt fint bokmärke! Jag provade på mönstret idag och blev så sjukt nöjd! Tusen tack för att du delar med dig!!
    Anna

    http://pysselnabon.blogspot.se/2013/06/virka-egna-bokmarken.html

    SvaraRadera