02 december 2010

Fixa fikonmarmelad med lock


En bra gå-bort-present till adventsfikat eller julen – koka fikonmarmelad och virka den obligatoriska hättan till locket. Marmeladrecept hittar du på nätet, vi gjorde enligt detta. Saltå Kvarn har ekologiska fikon. Ett fint portvin till det, så blir det delikat marmelad till mackan eller till kex och ost.

Hätta
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: *2 fm i varje fm* 6 ggr (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (30).
Fortsätt på samma sätt att öka 6 ggr per varv, tills du har en rundel som är något mindre än locket (se bild nedan). Virka sedan utan ökningar tills hättan sitter bra. Gör sista varvet med vitt och avsluta med 1 sm.


Stjärna
Lägg upp 5 lm med vitt. Slut dem till en ring med 1 sm.
Varv 1: *3 lm, 1 fm om ringen* 5 ggr.
Varv 2: *2 fm om nästa lmb (luftmaskbåge), 3 lm, 2 fm om samma lmb* 5 ggr. Avsluta med 1 sm i första fm på varvet. Ta av garnet, men lämna en bit att sy med.



För att få spetsigare form på stjärnan kan du spänna upp den med knappnålar på exempelvis en anslagstavla. Jag hittade inte min, men det gick lika bra med en hämtmatlåda. Lägg en fuktig handduk över och låt stå och torka. Sy sedan fast stjärnan på hättan.


NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2010. Mönstret är endast till för privat bruk.

17 kommentarer:

  1. Hej! Vilken bra idé! Ska prova receptet och virka en hätta. Såg nu på en bild att du såg bekant ut! Är från grannbyn... Grattis till framgångarna med din fina bok! Har den inte än, men önskar mig den i julklapp. Kram Lotta!

    SvaraRadera
  2. Hej! Så gulliga de blev, den lilla stjärnan gjorde susen. Hopplöst hur frästad man blir på att göra allt man ser (men inte hinner) Suck!
    Så fint med saffransgul og pepparkaksbrun i dessa tider. Kram fröken Linda :-)

    SvaraRadera
  3. Jättebra idé!
    Själv har jag svamp i överskott, så jag brukar alltid ha med en burk när vi är bortbjudna. Nästa gång skall jag fixa en sådan hätta!

    SvaraRadera
  4. Lotta: nu blev jag nyfiken, vem är du? Kan du ge mig några ledtrådar? :)

    SvaraRadera
  5. Väldigt fint med stjärna på! Bra liten julklapp. Och fikonmarmelad är ju så gott!!

    SvaraRadera
  6. Hette Hallor innan jag gifte mig... Grangärde...

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde en sån hätta med grönt och vitt. Den fick sitta på en burk med ingefärskolor som vi tog med på en adventsfika- blev fint!

    SvaraRadera
  8. hej
    skulle vilja komma ikontakt med dig!!
    vill du maila mig
    Mvh anna
    novatrans@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Vilka fina! Ska göra några till mina burjar fläderbärsmarmelad:)

    Måste också säga att jag tycket illustrationerna i din bok är jättefina, har äntligen haft tid att välja vilken figur jag ska börja med och satt igång lite smått.

    SvaraRadera
  10. Tack alla!

    Lotta: Vad roligt, jag tänkte att det var du. Vet inte varför, kanske för att jag inte kom på någon annan Lotta i Grangärde :)

    SvaraRadera
  11. Vill bara säga TACK för all inspiration!! Ditt bokmärke finns idag på min blogg och hättorna till fikonmarmeladburkarna kommer inom någon dag! :) Tack för roliga och fina mönster och som sagt för all inspiration!

    SvaraRadera
  12. Vilken perfekt present det blev till grannarna... fyllde burken med risbräck som barnen gjorde igår!http://jefassilversmedja.blogspot.com/2010/12/nu-ar-det-snart-jul.html

    SvaraRadera
  13. Oj vilka behändiga hättor! Nu måste jag göra såna till min tranbärssylt/marmelad. Vilken inspiration man får av att läsa bloggar. Måste kanske börja blogga själv.
    Marita J

    SvaraRadera
  14. Jag tänkte skicka en bild på min variation av burkhättan men bildöverföringen funkade inte. Om du skickar mig din mailadress kan jag gå den vägen i stället. Jag har nämligen ingen blogg.

    lama.j@telia.com

    SvaraRadera
  15. Så söta de var.. =).. Ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  16. Dine hæklede marmelade pynte låg er simpelthen SKØNNE. Jeg har bogmærket det med æbler og hvis jeg til efteråret vælger at have æbletema på min blog vil jeg være beæret hvis jeg får lov til at have det med blandt de andre æbleideer.

    I det hele taget hækler du simpelthen de mest fantastiske ting. WAW.

    Hav en super dejlig dag.

    SvaraRadera
  17. Såg dessa bedårande mössor och blev såklart "tvungen" att testa och göra såna till mina svampburkar : ) Tusen tack för mönstret och tipset : )

    Kolla gärna in hur min blev om du hinner : )

    SvaraRadera