15 februari 2011

Jag åkte till Tjernobyl – Del 7




Pripjats simhall. Kolla på den här bilden. När jag först hittade den trodde jag att den var tagen före katastrofen, men den är från 1996, då staden stått öde i 10 år. Jag kan titta på den hur många gånger som helst. Det är så fascinerande att tänka på hur det hade varit att gå omkring där några år efter katastrofen, då allt stod orört. Det är så fina, ljusa miljöer och en så konstig tanke att allt mänskligt liv är borta för alltid. Borta från den plats som ansågs vara en av de allra finaste att bo på i hela Sovjetunionen.

Gå en nivå upp på samma sida för att se fler bilder. Fotografen David McMillan har besökt Pripjat 11 gånger och vissa platser är fotade i samma vinkel med många års mellanrum.

4 kommentarer:

  1. Oj, vilka bilder! SÅ spännande att kolla på den här bildserien :)

    SvaraRadera
  2. Ja jösses vilken kontrast att se hans bild när bassängen var fylld. Ska kika igenom resten av hans bilder med!

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen spännande (och tragiskt) att se dina bilder och min lust att åka dit ökar för varje gång du visar bilder. Jag kollade även på bilderna du länkade till och oj vilka bilder det var. Kram

    SvaraRadera
  4. Hur sjukt måste inte det vattnet i bassängen ha varit efter 10 år!

    SvaraRadera