18 februari 2011

Jag åkte till Tjernobyl – Del 8

Det var här det hände. Reaktor 4 i Tjernobyl får avsluta min bildserie från Ukraina. Den gamla betongsarkofagen vittrar och spricker och man arbetar med att bygga en ny. Det är en farlig arbetsplats på grund av den höga strålningen och man får jobba i korta skift. Det rör sig en del människor i Tjernobyl, vissa har sin arbetsplats på informationskontoret, i matsalen där eller kanske som vakter vid zongränserna. Det bor också omkring 300 personer i Tjernobyls omgivningar, äldre människor som inte vill lämna sin hembygd. Men i Pripjat, där kommer ingen att bo igen.

pripyat.com finns bilder av staden före katastrofen. Att det var samma stad jag gick omkring i går inte att förstå. Det finns förstås massor av information och bilder på nätet, här är till exempel en fin DN-artikel som berättar om några människors öden.

7 kommentarer:

  1. Jag verkligen älskar alla dina bilder från Pripjat! Visste nästan ingenting alls om staden innan (mer än själva tjernobyl-olyckan då) men nu har jag blivit riktigt gripen och därmed intresserad. Tack för alla dina fina bilder du delat med dig av!

    SvaraRadera
  2. Verkligen en fantastisk resa du fått vara med om. Jag är själv född 1988 och mina föräldrar har berättat hur man då ännu höll koll på alla gravida kvinnor i och med den här katastrofen. Fint att få läsa och lära mer om den. Tack för det :)

    SvaraRadera
  3. Fina bilder. Jag har virkat din tax och den blev jättefin! Tack för mönstret, din bok är verkligen inspirerande.

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiskt vackra bilder.
    Vackra, skrämmande, fascinerande, sorgliga, tack!
    Minns nyhetssändningarna med det där skrämmande molnet som rörde sig med vinden.
    Länge sedan, men fortfarande otäckt aktuellt.

    SvaraRadera
  5. Intressanta, skrämmande och fascinerande bilder! Att ha varit där måste ge en extra dimension åt det otäcka som händer i Japan just nu! Själva har vi varit i helt andra delar av Ukraina (Kiev, Odessa, Simferopol, Yalta). Tyckte mycket om Ukraina!

    SvaraRadera
  6. Vad spännande och intressant! En dag vill jag också dit!

    SvaraRadera