05 mars 2011

Solhatt


Nu har jag premiärsytt ur nya boken, på nya maskinen. Vilken fröjd att sy när inte undertråden håller på och trasslar ihop sig till ett fågelbo precis hela tiden. Inte ens nåla och stryka kändes jobbigt. Det blev en bredbrättad solhatt till mig själv. Jag tyckte inte att bokens mönster stämde helt hundra, men om det beror på mönstret eller mig själv ska jag låta vara osagt. Hur som helst var det inga problem att få ihop hatten, med tydliga steg-för-steg-beskrivningar och med detta urtjusiga tyg, fyndat på loppis i Vikarbyn, måste jag få säga att det blev en oförskämt snygg huvudbonad!

16 kommentarer:

  1. Underbar solhatt!! Älskar tyget! Nu sjutton måste jag snart lära mig att sy!

    SvaraRadera
  2. Instämmer! Nu blev jag också sugen på att sy.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ska nog sy en jag med, behövs i sommar när man sitter ute och "jobbar" :)

    SvaraRadera
  4. Så FLOTT solhatt!! Skulle gjerne prøvd meg på en sånn en, men vet ikke om sykunnskapene holder helt dit enda... :)

    Marit

    SvaraRadera
  5. Snygg solhatt. Solhattar växer inte på träd direkt, så det måste vara fantastiskt att kunna sy, dessutom snygga, själv. Om / när jag börjar sy någon gång blir nog solhatt bland det första jag försöker mig på.

    SvaraRadera
  6. Vansinnigt snygg hatt!!

    SvaraRadera
  7. Åh, det där tyget skulle jag vilja sätta händerna i! Väldigt snygg hatt. Vad blir nästa projekt??

    SvaraRadera
  8. Superfin hatt! Man längtar till solen :)

    SvaraRadera
  9. Titta gärna in på min blogg, där finns en glad gullvad som är virkat efter ditt mönster :)

    SvaraRadera
  10. Jättefin hatt du sytt, att sy på en ny bra symaskin är en fröjd, det ska man unna sig!

    SvaraRadera
  11. Vilken tjusig hatt! Jag är lite svag för såna fina gamla tyger....

    SvaraRadera
  12. Hej! Vilken fin hatt! Jag tänkte bara säga att jag har fått din finfina bok i julklapp och nu har jag äntligen virkat klart några saker. Närmare bestämt två rävar och en hund. Hunden virkade jag med virknål nr 3 och jag tror att "håligheterna" framme vid nosen kan bero på en för grov virknål, eller vad tror du? Rävarna är virkade med virknål nr 2 och blev nog lite mindre än dina. Nu har jag i allafall köpt mig virknål nr 2,5 och tänkte virka lite tårtbitar i 3-årspresent åt dottern. Här finns foton på djuren www.marielles-stickblogg.blogspot.com och jag har även lagt uppd em på din facebooksida.

    SvaraRadera
  13. så fin! nu fattas bara sol, hejdundrande sol.

    SvaraRadera
  14. Den var ju jättefin!! Blir mer inspirerad till att sy, har precis börjat. Kommer dock inte jättebra överens med symaskinen och då är det inte lika kul...

    SvaraRadera
  15. Verkligen fin. Perfektionssömnad! Jag vet hur svårt det är att få till de där runda sömmarna så att det ser rakt och snyggt ut.

    SvaraRadera