02 juni 2011

Syskondjur och hjärtmönster



Nog borde väl det här gänget kunna företa sig något bättre än att ligga i en låda hemma hos mig och skräpa? Apan är ju känd fotomodell från boken och allt. Dags att göra något vettigt, så försedda med hjärtan åker de nu till Göteborg för att bli syskondjur.

Såhär har jag virkat mina hjärtan med virknål 3,0:

Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 7 fm i 2:a lm fr nålen. 1 sm i första fm.
Varv 2: 1 fm + 4 hst i nästa fm, 1 fm i nästa 2 ggr, 1 fm + 1 lm + 1 fm i nästa, 1 fm i nästa 2 ggr, 4 hst + 1 fm i nästa, 1 sm i nästa.
Varv 3: 1 fm i nästa 2 ggr, 1 fm + 4 hst i nästa, 1 fm i nästa 5 ggr, 1 fm + 1 lm + 1 fm i nästa, 1 fm i nästa 5 ggr, 4 hst + 1 fm i nästa, 1 fm i nästa. Ta av garnet och trä ner det genom nästa maska med en synål.

Om du tycker att hjärtat blir för stort kan du avsluta efter varv 2. Skippa då sista sm och trä ner garnet i maskan med en nål istället, så får hjärtat bättre form.

25 kommentarer:

  1. va glada syskonen ska bli för dessa - Har ju din bok å en del andra uppslag å mönster så jag får väl komplettera katterna med några syskon djur jag me =))))

    SvaraRadera
  2. Många barn kommer nog bli glada av dina fina djur :)

    SvaraRadera
  3. Åh så fina! Många barn som bir glada nu. Du har ett gott hjärta. :-)

    SvaraRadera
  4. En teknisk fråga; Gillar att man kan klicka för Gilla knappen på din blogg-precis som på Facebook.
    Hr du lagt dit den via Blogger eller hur gick det till!? Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Väldigt fina syskondjur. Jag tror att syskonen kommer att bli jätteglada. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Tackar alla!

    Lena: Det var en väldigt bra fråga... Jag vet att jag lade till den som en gadget i Blogger och att det inte var svårt alls. Men när jag nu går in under Design och kollar så hittar jag det inte. Det ska vara den som heter "Undersökning" ("Poll") såvitt jag minns, men nu ser det ut som om man bara kan få den som ett objekt på sidan om och inte i själva posterna?!

    SvaraRadera
  7. Ok, Tack för svaret ang Gillaknappen! Jag får kolla o se!Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Olala-det gick! Jag redigerade Blogginlägg- där kunde man lägga till en Gillaknapp. Me like!
    Tack igen

    SvaraRadera
  9. Jag har virkat en mysig mysslok :) http://mednalochtrad.blogspot.com/2011/06/myssloken.html

    SvaraRadera
  10. Så himla fina, allihopp! :)

    SvaraRadera
  11. Vilka jättefina syskondjur!

    SvaraRadera
  12. Hejsan!:D Jätte söta små syskon:D Vad fin blogg du har:) Du har just nu chansen att vara med i tävlingen, dagens blogg och då kan du vinna en länk till din fina blogg:)

    www.virkirutan.blogg.se

    SvaraRadera
  13. Helt underbara! Vilket brokigt syskongäng! Det är en sådan bra idé, detta med hjärtekatter och syskondjur!
    Tack för beskrivningen på hjärtan!

    SvaraRadera
  14. Å vad fantastiskt gulligt av dej att skicka alla dessa härliga djur som syskondjur. Duktigt av dej att virka dem också. Fina!
    kram//Tina i Falun

    SvaraRadera
  15. Hej hej!

    Fick din bok av min mor igår..
    Och nu virkas det för fullt.
    Men jag har kört fast på ett ställe på krokodilen..
    Kan du hjälpa mig på nått sätt?
    Min mail är: malin.augustsson@gmail.com

    Tack för en underbar bok!!

    MVH Malin

    SvaraRadera
  16. Hej! Söta djur du gjort!
    Jag har inte lyckats virka hjärtan av det mönstret som finns på hjärtekattens hemsida. Ditt verkar lite lättare men jag som är lite rookie i virkkretsar vet inte vad alla förkortningar står för. lm och fm förstår jag men sm och hst vet jag inte.. =/

    SvaraRadera
  17. Sara: sm står för smygmaska och hst för halvstolpe. Sök på Youtube, det finns en del filmer med hur man virkar olika maskor. Lycka till :)

    SvaraRadera
  18. Underbart fina djur och anda filurer! Har också köpt din bok minsann, :D men undrar vad som innebär med "1 fastmaska i nästa 2ggr"? Innebär det att jag ska upprepa och göra en fastmaska i varje av de kommande två maskorna? Provade men inte liknar det ett hjärta, felet måste ligga någon annan stans då i såna fall.. :)

    Ha det jätte bra!
    /Lovisa

    SvaraRadera
  19. Jag kom på vad jag gjort för misstag. :P

    SvaraRadera
  20. Jättefint hjärta! Använde det till min första hjärtekatt som blev färdig idag och kommer fortsätta använda det i fortsättningen också, har länkat till din sida i min blogg :) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  21. Lovisa: Bra att det löste sig! Det kanske var lite otydligt, men ja, jag menade en fast maska i var och en av de två följande maskorna.

    SvaraRadera