08 september 2011

Mönster till barnvagnsmobil





Jag hittade dom här djuren i mina gömmor och Vide kunde äntligen få något att titta på i vagnen. Och här kommer mönstret:

Jag använde blandade garnrester i ull och virknål 3,5.

Huvud (samma för alla figurer)
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (30).
Varv 6: *4 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (36).
Varv 7–8: 36 fm.
Varv 9: *4 fm, 2 fm tills* 6 ggr (30).
Varv 10: *3 fm, 2 fm tills* 6 ggr (24).
Varv 11: *2 fm, 2 fm tills* 6 ggr (18).
Varv 12: *1 fm, 2 fm tills* 6 ggr (12). Stoppa huvudet.
Varv 13: *2 fm tills* 6 ggr (6). Sy ihop hålet och fäst garnet.

Ugglans vinge 
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3–6: 12 fm.
Varv 7: *2 fm tills* 6 ggr (6). Ta av garnet och sy fast vingen.

Ugglans öga 
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12). Avsluta med 1 sm. Brodera pupiller och sy fast ögonen. Brodera näbben. 

Grodans öga 
Lägg upp 2 lm med grönt.
Varv 1: 5 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (10).
Varv 3–4: 10 fm. Ta av garnet, men spara en bit för att sy med.
Lägg upp 2 lm med vitt.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen. Ta av garnet och fäst det. Brodera pupillen. Stoppa lite vadd i den gröna delen av ögat och sy fast ögonvitan.

Lodjurets nos
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18). Avsluta med 1 sm. Sy fast nosen på huvudet och stoppa i lite vadd innan du syr ihop helt.

Lodjurets öra
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 4 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: *1 fm, 2 fm i nästa* 2 ggr (6).
Varv 3: *2 fm, 2 fm i nästa* 2 ggr (8).
Varv 4: *3 fm, 2 fm i nästa* 2 ggr (10).
Varv 5: *4 fm, 2 fm i nästa* 2 ggr (12).
Varv 6–7: 12 fm. Ta av garnet. Fäst svart garn på insidan av örat. Stick igenom till utsidan och in igen, men låt en garnögla vara kvar på utsidan. Fäst garnet igen och trä ut änden på utsidan. Klipp av öglan och änden till lämplig längd. Sy sedan fast örat på huvudet. Brodera ögon, nos och ”morrhår”.

Älgens mule
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4–6: 18 fm. Ta av garnet, sy fast mulen och stoppa innan du kommit runt hela.

Älgens horn
Lägg upp 2 lm.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2–7: 6 fm.
Virka en till likadan, men avsluta efter varv 4. Stoppa och sy ihop hornet. Sy sedan fast det på älgen. Brodera ögon och näsborrar. 

Montering
Trä med hjälp av en grov nål upp djuren på exempelvis en resårsnodd och knyt fast någon form av klämmor i ändarna. Jag hittade mina bland kontorsmaterial.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2011. Mönstret är endast till för privat bruk.

36 kommentarer:

  1. Hvor er den bare sød :)
    Håber alt er fint med den smukke lille dreng.
    Tak fordi du deler.

    SvaraRadera
  2. nämen nu är du sådär galet produktiv, kreativ och inspirerande igen! Så gulligt med en virkad barnvagnsmobil - varje djur är ett litet konstverk ;) Vi saknar dig här på jobbet må du tro, kom snart och hälsa på. Marita

    SvaraRadera
  3. Wow! This is fantastic! I've just shared it on my blog about crochet. I hope you like!
    Thanks!

    SvaraRadera
  4. thanks!!! this is just lovely!
    I found your blog throw Las Teje y Maneje Blog! They published a post about you.

    See you, Chola From South America.

    SvaraRadera
  5. Tack!
    Passar mig perfekt, ska precis till att göra en mobil och har letat efter mönster. Tur att det finns kreativa människor som delar med sig.

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken fantastisk mobil!!!
    Denna åker genast upp på min to do lista.
    //jonna d

    SvaraRadera
  7. Hermosoooo !!!!!!!!!! Jag inbjuder dig att besöka min blogg
    http://amigurumisenunclick.blogspot.com/
    Hälsningar, Andrea.

    SvaraRadera
  8. Men å så sött :P

    Tack så mycket för mönstret, ska genast sätta igång å virka till min lilla bebis som planeras dyka upp i oktober :)

    Joanna

    SvaraRadera
  9. Oj nej vad ljuvlig! Jag får gåshud :D Tack för mönstret, ska absolut virka sådana här djur!

    SvaraRadera
  10. Den gillar jag! Absolut ett alternativ till Knodden som kommer i november! :-)

    SvaraRadera
  11. Så gulligt! Det där hade jag velat göra om jag hade haft någon baby i min närhet. Har just lånat din bok på biblioteket och virkat en liten mus av räv-mönstret. Nu är det en dinosaurie på gång, tack för enkla och tydliga mönster till fina fina små djur!!!

    http://enklarejohanna.blogspot.com/2011/09/symote-en-handgjord-jul-i-september.html

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig mobil! Den ska jag absolut testa att göra och kanske (bara kanske) ge bort. Tack för mönstret! :-)

    SvaraRadera
  13. Så söt:D Har precis virkat ugglan, vart dock en nyckelring till en vän! Inte lika fin som din, men det skall jag jobba p:P

    http://madeleneklund.blogg.se/2011/september/min-1a.html

    SvaraRadera
  14. Jättefin! Jag har precis virkat klart en mobil till lillprinsen som beräknas komma om drygt en månad. Gick både snabbt och var förhållandevis enkel att göra - även att den inte riktigt ser ut som din i alla fall. =)
    Tusen tack för mönstret!

    http://jennynarvesjo.blogspot.com/2011/10/till-dig-fran-mig.html

    SvaraRadera
  15. Hej! Tack så mycket för ett jättefint mönster. Efter många om och men har jag listat ut det. Är en nybörjare, men stakar mig fram. :)Och tack för en jättefin sida du har. Ger en blivande mamma som jag väldigt mycket inspiration till att skapa. Är egentligen en sömmerska, men ta mig tusan att jag ska kunna virka också. Har länkat till din sida på min blogg och hoppas du kan få fler beundrare. Tack igen!/ Ida

    SvaraRadera
  16. Hei!
    Jeg har lånt mønsteret ditt til å lage en smokk-holder, tusen takk! Jeg har lagt det ut på min egen blogg http://lagdalene.blogspot.com/
    Hilsen Lene

    SvaraRadera
  17. Hej och tack för en toppenmönster! Om du vill se hur mitt resultat blev, kika in på min blogg!

    SvaraRadera
  18. Nu har också jag testat ditt finfina mönster. Vill du se mina smådjur finns de på hannasrum.wordpress.com. Tack för att du delar med dig av beskrivningen!
    Hanna

    SvaraRadera
  19. Här är min barnvagnsmobil ;-)

    http://storaaleberg.blogspot.com/2012/01/virkad-barnvagnsmobil.html

    SvaraRadera
  20. Nu har jag virkat klart min mobil. Kika in på min blogg om du vill se den och flera andra av figurerna från din bok.

    SvaraRadera
  21. Ville bara tala om att jag gjort en mobil efter ditt mönster som jag gett bort i doppresent. Kom till min blogg om du vill se den. Tack för ett härligt mönster.

    SvaraRadera
  22. Här kommer en mobil inspirerad av din. TACK för inspirationen! :)
    http://vittorp.blogspot.com/2012/02/barnvagnsmobil.html

    SvaraRadera
  23. Nu är jag och min snälla mamma äntligen klara med våran mobil! Supertack för att du delade med dig av mönstret! :)
    http://minbebis.com/blogg/babyhilding/barnvagnsmobil/
    /Anna

    SvaraRadera
  24. Hello Annika.
    I translate again your pattern.
    I made a lynx. (Lodjurets)
    http://bettotejidos.blogspot.com/2012/03/lince-crochet.html

    My english is very bad, but I guess you understand english more than spanish.
    =)
    Saludos desde Uruguay.

    SvaraRadera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  26. Hei hei, har ikke hatt særlig dilla på å lage figurer, men etter å ha trålet gjennom din blogg har jeg jammen fått dilla likevel :)
    Herlig blogg du har!!

    Vårhilsen fra nabolandet ;)

    SvaraRadera
  27. Hej!
    Jag tänkte bara berätta att jag lyckats knåpa ihop ugglan efter ditt mönster! Tack för det :)

    Bildbevis!
    http://haddokverkstan.blogspot.se/2012/04/v-33.html

    MVH,
    Ylva

    SvaraRadera
  28. Tack för ditt fina mönster. Jag och min syster har virkat en varsin som vi visar på vår sprillans nya blogg, systrarnasvensson.blogspot.se!

    SvaraRadera
  29. Jag som aldrig handarbetat förr köpte din bok för ett år sedan. Helt beroende. Blev tvungen att lära mig sticka efter ett tag för lite variation och sen åkte symaskinen fram... Den bästa bok jag köpt! Och nu hittar jag din sida och blir så glad!!
    Tack för all inspiration och alla roliga, vackra och användbara saker jag har kunnat göra!
    / Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å herregud vad roligt att höra att du blivit så inspirerad! Tack!

      Radera
  30. Efter en längre tids googlande hittade jag äntligen den mobil som jag vill ha till min kommande bebis. Tusen tack för det fina mönstret! :) Här kan du se mitt resultat (jag gjorde dock om älgen till en gris):

    http://gelememos.blogspot.se/2013/03/barnvagnsmobil.html

    Mvh

    Emeli

    SvaraRadera