04 november 2011

Godaste glöggen

Nu känner jag mig lika jobbig som affärerna som börjar julskylta i oktober, men faktum är att om du blandar till denna glögg i helgen, så är den klar precis till första advent. Du kanske tror att jag skämtar när jag säger att du ska blanda svagdricka med jäst och potatis och få något drickbart som resultat, men jag lovar att det blir helt delikat glögg! Alla som druckit av våra tidigare produktioner kan intyga detta. Och lätt som en plätt är det. Det enda som möjligtvis kan vara svårt är att få tag på svagdricka, men det finns i välsorterade livsmedelsaffärer. OBS! Det blir alltså alkohol av denna brygd.

5 liter svagdricka
50 g jäst, smulad
2,5 kg socker (vi tog 2,3 kg)
500 g russin
5–6 råa, skalade och skivade potatisar
2 små hela, skalade ingefära
40 g hela kryddnejlikor
30 g kardemummakärnor

Rör ihop alla ingredienser i en stor bunke och låt stå med duk över i tre veckor. Rör ofta de två första veckorna, den tredje inte alls. Ingefäran kan tas upp efter två veckor. Sila av och tappa upp på flaskor.

23 kommentarer:

  1. Helt underbar Glögg!
    Har gjort efter ett liknande recept i flera år. Mycket uppskattat av alla. =)

    SvaraRadera
  2. Detta ska jag klart prova. Kul att kunna ge bort en flaska i present :)

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet. Jag har aldrig lagat egen glögg men det här verkar inte alltför invecklat. Bra idé som gå-bort present i adventstider :)

    SvaraRadera
  4. Det doftar underbart i köket. Stämmer det att den ska stå framme? Hoppas att det är ok att jag har lagt in en länk till denna sidan på min FB-sida.

    SvaraRadera
  5. Precis, den ska stå framme!

    SvaraRadera
  6. Grymt! Bor i England och IKEA är alldeles för långt bort. En liten fråga bara: Vad innebär svagdricka?

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Tänkte bara tipsa om att jag har lagt in en kanin på min blogg och den kommer nog på din facebooksida också :) Så söt den var. Jag hade lite problem med nosen, visste inte riktigt vilket håll jag skulle sy fast den på. Men tills lut blev det på tvären och det blev bra. För visst skulle det vara så?/Marielle

    SvaraRadera
  8. Camilla: svagdricka är en gammal svensk maltdryck (googla!) och det skulle förvåna mig om den finns i England, tyvärr...

    SvaraRadera
  9. Hej,
    tänkte bara höra om du har några bra länkar till bloggar med grafisk formgivning eller liknande? Tycker verkligen om din sida och jag hoppas att du har lite bra tips!
    Kul förresten att du börjat sälja PDFer i din finawebshop!

    Vänligen Susann

    SvaraRadera
  10. Kul, det måste vi prova! Iaf jag (Helena) :) Och så enkel - sånt förespråkas!

    SvaraRadera
  11. ... och en fråga. Hur många flaskor blir det? Kan man halvera receptet? Blev galet peppad att göra denna! :)

    /Helena

    SvaraRadera
  12. Susann: Det kan jag göra ett inlägg om snart, vilken dag som helst.

    Helena: Ja, prova! Kommer inte riktigt ihåg hur mycket det blir, men det rör sig om en del flaskor. Om man tänker att svagdrickan är 5 liter (vi gjorde dock på 4,5 liter i år, tre stora petflaskor) och så allt upplöst socker på det. Sen suger väl russinen upp litegrann, men det blir en hel del. Sist vi gjorde vill jag minnas att vi gav bort flera flaskor och ändå fick någon över till slut. Det bör nog dock gå utmärkt att halvera receptet.

    SvaraRadera
  13. Tack för receptet! Ska prövas!Återkommer sen!/AK

    SvaraRadera
  14. Lyder lækkert. Tak for opskriften :)


    Hilsen

    Bent
    http://www.mobilreparationer.dk/

    SvaraRadera
  15. Efter långt sökande har jag äntligen hittat alla ingredienserna, nu ska här blandas glögg! :)

    SvaraRadera
  16. Nu är den klar och upphälld på flaskor. Förväntningarna har varit stora och de infriades! Väldigt god glögg. :)

    SvaraRadera
  17. Åsikan: Vad roligt! Jag måste fråga en sak angående din kardemumma. Tog du såna små, små mörkbruna kärnor, eller var det kapslar? Förra gången vi gjorde glöggen tog vi kapslar och den blev helt perfekt. Den här gången tog vi små kärnor och tyckte det blev lite för mycket kardemummasmak. Skulle nog ha tagit en mindre mängd... men det blev gott ändå.

    SvaraRadera
  18. Annika: Jag köpte Santa Marias kardemummakärnor och jag tycker inte att min glögg smakar så mycket kardemumma. Den är god men ganska stark... Vad är det för kapslar som du nämner? Hade varit kul att testa nästa gång.

    SvaraRadera
  19. Bildgoogla på kardemummakapslar, så ser du hur de ser ut. Det är själva frökapslarna och jag vet inte var vi köpt dem, det kan ha varit i någon butik med mer orientaliskt utbud. Man kan ha kapslarna i grytor t.ex. och de ger smak även om man inte öppnar dem.

    Jag använde också Santa Marias kardemummakärnor i år och nu när glöggen stått någon vecka till, tycker jag inte att den har lika markant kardemummasmak. Men om jag använder kärnor fler gånger kommer jag nog minska mängden till typ 15-20 g.

    I år gjorde jag så att jag silade av glöggen med en vanlig sil och sedan lät jag den stå under lock några dagar extra, för att resterande bottensats skulle sjunka. Sedan tappade jag upp den på flaskor med hjälp av en för ändsmålet avsedd slang. Då silpper man få bottensats i flaskorna (vilket jag fått tidigare litegrann, men det är inte hela världen, man kan ju undvika att dricka den sista slatten).

    SvaraRadera
  20. Jag ligger lite efter, glöggen har stått i två veckor nu och jag funderar på det ni säger om kardemumma och styrka.....kanske att jag inte väntar en hel vecka till utan silar av den till helgen, eller förstör man nån viktig kemisk process då? :)
    Angående bottensats så tänkte jag sila genom en kökshandduk....

    SvaraRadera
  21. Dora: Jag vågar inte uttala mig om huruvida det går bra att sila av tidigare. Det där med jäsningsprocesser är ju en hel vetenskap. Jag kan dock meddela att min glögg nu stått till sig och inte smakar överdrivet mycket kardemumma alls, magiskt nog!

    SvaraRadera
  22. Det blev jättegott! Alla (på glögginflyttningsfesten) var superimpade och glöggen är nästan slut. Jag plockade ut alla lösa tillbehör några dagar innan jag silade av i en duk.....det blev helt ok, man får se bottenslam som charm och bevis på att den är hemmagjort. :)

    SvaraRadera
  23. Dora: Vad roligt! Skönt att det blev lyckat, så jag slipper skämmas för att publicera skumma recept :)

    SvaraRadera