28 november 2011

Sy en julstrumpa av lappar


Rita upp strumpan på ett papper och klipp ut. På bilden ser du mina mått, men du kan med fördel göra din strumpa lite större. Min funkar helt ok för små och smala paket, men den skulle kunna vara lite bredare.

Sy ihop några remsor med varandra, räta mot räta, och pressa sedan isär sömmarna på baksidan med ett strykjärn.

Lägg mallen på tyget och rita av med ca 7 mm sömsmån, plus ett par cm extra upptill. Klipp ut längs linjen.

Gör en till strumphalva – spegelvänd. Lägg dem räta mot räta och sy ihop dem.

Klipp några jack i sömsmånen i svängen, där skaftet möter foten, och vänd strumpan rätt.

Vik in några mm upptill på skaftet och pressa med strykjärn.

Nu är det dags att göra fodret. Lägg fodertyget dubbelvikt, räta mot räta, och rita av strumpan. Denna gång lägger du inte till 7 mm, utan ritar precis i papperets kant, men ta ett par cm extra i överkant även här. Klipp ut längs linjen och sy ihop. Vänd inte foderstrumpan, utan stoppa ned den i ytterdelen.

Vik in ytterstrumpan en bit, se till att fodret kommer innanför kanten (klipp av fodret lite om det sticker upp alltför långt). Pressa kanten med strykjärn och stoppa sedan in ett band format som en ögla. Sy en söm runt om, längs nedre kanten av fållen.

Vik upp öglan och sy en till söm, närmare överkanten. Klart!

5 kommentarer:

  1. Vilka söta, tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag heter Kolan och jag är en amigurumi. Jag har följt din blogg ett tag, den är jättekul! Kolla gärna min blogg också ;) Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för mönster till sötstrumporna!

    SvaraRadera
  4. pretty tutorials :) ill try at my workshop

    nice to find your work ,im Belinda .. blogger from Indonesia

    http://myurbey.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Vilken bra inspiration! Jag sydde också en julstrumpa efter mönstret.

    www.jennifershen.com

    SvaraRadera