13 november 2011

Virka en traktor

Bilen som tittar fram kom ju med i min bok, men mönstret till traktorn blev liggande. Tills jag fick frågan häromdagen, om det gick att få tag på. Så varsågoda:

Jag gjorde traktorn med virknål 2,5 och den blev ca 13 cm lång.

Sida (2 st)
Lägg upp 31 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 29 fm.
Varv 2–12: 1 lm, 30 fm.
Varv 13–23: 1 lm, 15 fm.
Ta av garnet och fäst ändarna.

Över- och undersida 
Lägg upp 11 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a lm fr nålen, 9 fm.
Varv 2: 1 lm, 10 fm.
Upprepa varv 2 tills du har en lång remsa som når runt hela traktorn. Ta av garnet, men fäst det inte än, ifall du behöver göra remsan längre eller kortare. Virka med fm ihop remsan med ena sidostycket, med början i traktorns bakre nederdel. Håll sidostycket närmast kroppen, så får du sömmen riktad åt samma håll som traktorn på bilden. När du närmar dig slutet ser du om du behöver virka något extra varv på remsan, eller kanske repa upp något om den är för lång. Fortsätt med fm att virka ihop remsans kortsidor och virka sedan fast det andra sidostycket. Stoppa traktorn innan du virkar ihop den helt.

Bakhjul (2 st)
Lägg upp 2 lm med grått.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18).
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (30). Gör sista genomdraget med svart.
Varv 6: *4 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (36).
Varv 7: *5 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (42).
Varv 8: Virka i bakre mb: *5 fm, 2 fm tills* 6 ggr (36).
Varv 9: 36 fm.
Varv 10: Virka i bakre mb: *4 fm, 2 fm tills* 6 ggr (30).
Varv 11: *3 fm, 2 fm tills* 6 ggr (24).
Varv 12: *2 fm, 2 fm tills* 6 ggr (18).
Varv 13: *1 fm, 2 fm tills* 6 ggr (12). Stoppa hjulet.
Varv 14: *2 fm tills* 6 ggr (6). 
Ta av garnet. Sy ett stygn rakt igenom hjulet, så att det blir lite tillplattat, och sy sedan fast det på traktorn.

Framhjul (2 st)
Lägg upp 2 lm med grått.
Varv 1: 6 fm i 2:a lm fr nålen.
Varv 2: 2 fm i varje fm (12).
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (18). Gör sista genomdraget med svart.
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (24).
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa* 6 ggr (30).
Varv 6: Virka i bakre mb: *3 fm, 2 fm tills* 6 ggr (24).
Varv 7: 24 fm.
Varv 8: Virka i bakre mb: *2 fm, 2 fm tills* 6 ggr (18).
Varv 9: *1 fm, 2 fm tills* 6 ggr (12). Stoppa hjulet.
Varv 10: *2 fm tills* 6 ggr (6).
Ta av garnet. Sy ett stygn rakt igenom hjulet, så att det blir lite tillplattat, och sy sedan fast det på traktorn.

NÄR DU ÄR KLAR
Om du visar slutresultatet på din egen blogg, säg gärna till så att jag får se, det är så roligt!

© Annika Messing 2011. Mönstret är endast till för privat bruk.

19 kommentarer:

  1. Vilken fin! Får man fråga vilket garn har du använt? Håller på med ett litet projekt i samma färg där garnet tagit slut och hittar inget liknande i garnaffären.

    SvaraRadera
  2. Tack!

    silveropulver: Det är ett loppisgarn och av etiketten att döma tror jag det är från 50-talet eller så...

    SvaraRadera
  3. Finfina bilder. Inte bra med ett traktor-mönster.... då "måste" jag ju virka en traktor till mitt syskonbarn. Han har bilen och husvagnen. Jaja, jag får sluta sova så hinner jag nog med allt ;)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken superfin traktor. Jag tar ju emot virkade hjärtekatter (Caroline är jag) och det kom lite bilar/traktorer hem till mig, (som syskondjur då) var det du kanske? Eller så hade ngn sett ditt mönster kanske? Eller så finns det många bilmönster där ute...
    kram C

    SvaraRadera
  5. Caroline: Nej, det var inte jag som gjort dem, men kanske var det mina mönster. Jag har ju traktormönstret här då, mönster till minibilar finns också på bloggen och en större bil (och husvagn) finns i min bok. Hoppas det kommer lite syskondjur till er, som är gjorda efter mina mönster, det vore så kul. Jag har iaf sett apa och tax på Hjärtekattens FB-sida :)

    SvaraRadera
  6. Hej hej,
    Nu har jag lånat ditt mönster och gjort min egen traktor:) Tack så mycket, och titta gärna in på min sida om du vill se resutlatet.

    // Maiken

    SvaraRadera
  7. Hej! Jättefint mönster! Jag har virkat en studenttraktor, kolla gärna här:http://kristins.bloggplatsen.se/2012/06/10/8064441-antligen-kom-solen-iallafall/

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag har precis gjort klart denna traktor som jag virkat efter ditt mönster. Kika gärna in och titta på resultatet :) http://missredhead.blogg.se/2012/june/traktor.html

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Nu är min lilla traktor färdig. Bilder finns på bloggen om du vill se hur den blev =) Tack för ett bra mönster!

    SvaraRadera
  10. Hej! Har använt ditt mönster till min lilla traktor. Kika gärna in och kolla hur den blev. Tack för alla fina mönster du delar med dig av.

    SvaraRadera
  11. Thanks for the pattern!! I used it do do a litle car for my litle nephew!! check out in my blog!!

    SvaraRadera
  12. Herleg!
    Kjærasten får ein blå hekla traktor til jul!!

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar bil! Blir en perfekt julklapp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt om du använder mönstret!

      Radera
  14. Nu har jag gjort mig en alldeles egen traktor! Inte lika fin som din, men jag är ändå ganska nöjd.
    http://katarinavirkarochstickar.blogspot.se/2013/12/julkalender-2013-lucka-11.html#links

    SvaraRadera