13 december 2011

Årets bygge




Efter förra årets meck med sexkantigt muminhus, tänkte jag att i år gör vi något snabbt och enkelt. Nu vet jag, sa Ivar, spöket Laban och slottet Gomorronsol! Och efter timmar av arbete ser man sig själv stå där och klippa till russin i form av leende munnar och hårlockar. Jaja, pepparkakshus ska väl vara ett riktigt pyssligt pyssel. 

2007 bjöd vi hem vänner och alla gjorde varsitt minihus. Det blev fint och orientaliskt på något sätt. Kanske är det kamelerna som gör det, och snögubbarna i fez.

11 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt! :-) Jag är så impad, av din ork o ditt tålamod!
    Och en gnutta avundsjuk med... ska jag med orka i år tro? Att inte köpa den där megatrista färdiga byggsatsen o designa ngt själv?
    Har du ngt bra tips på bra hållbar deg eller kör du med "vanlig" pepparkaksdeg?
    kram från ett regnigt Göteborg

    SvaraRadera
  2. Superfint! Blir sugen... Är det godare än kola?? :)

    SvaraRadera
  3. Åh så fint!

    På min blogg finns en krockodil och en flicka som e virkad ur din bok. som kommer bli julklappar.

    http://inadesignochhantverk.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt pepparkakshus och vilket tålamod! Det är kanske dags att överge färdiga byggsatser med kitschigt rosa kristyr!

    SvaraRadera
  5. Tack ska ni ha!

    Receptet är för vanliga pepparkakor (väldigt goda) och det blir massor av deg. Vi gjorde en hel burk kakor förra helgen och sparade sedan resten av degen i kylen en vecka, för att göra hus. Det enda är att när man ska göra hus är det bra att arbeta in mer mjöl i degen. Och så kan man göra något tjockare när man kavlar ut, typ 2-3 mm. Här är receptet:

    300 g socker
    250 g smör
    1,5 dl sirap
    1,5 msk kanel
    1,5 msk nejlikor
    1,5 msk ingefära
    1,5 dl vatten
    Koka ihop. Låt svalna och tillsätt sedan:
    800 g mjöl
    0,5 msk bikarbonat
    Ugn 175 grader.

    SvaraRadera
  6. Kan ju förresten nämna att vi använder kristyr både för att limma ihop delarna och för dekoration. Smält socker är så krångligt tycker jag och så bränner man sig som tusan varje år. En köpt spritspåse är också guld värd. Såna där hemmagjorda av smörpapper blir jag bara arg på. Recept på kristyr:

    1 äggvita
    1 tsk ättika
    4-5 dl florsocker

    Vispa äggvitan hårt och rör i ättika och sedan florsocker till lagom fast konsistens.

    SvaraRadera
  7. Fint! Nästa år ska jag ockå orka.

    SvaraRadera
  8. Vad fint! 2007 års pepparkaksby var också rolig :)
    Maken gjorde först kristyr på gammalt florsocker vilket blev äckligt brunt. Så det det ska man akta sig för.
    Sen använda han sig av en spruta för att sprits ut, haha :)

    SvaraRadera
  9. Oj vad duktig du är, så himla fint det blev. du är så pysslig! jag förstår inte hur tiden räcker till, glögg och pepparkakor, barn och virkat, kolonilott, och WF. ...du är otrolig. Själv har jag haft en grym lunginflammation och därmed virkat en del ur din bok o lite på frihand. Kolla in om du vill.
    http://frokenblundslardank.blogspot.com/2011/12/den-fikasugna-lungsjuka-dampkvinnan-i.html
    allt gott! Kram!

    SvaraRadera