10 januari 2012

Bakom kulisserna

Hej igen! Det var aldrig meningen att det skulle bli ett långt juluppehåll här, men datorn blev liksom bortglömd under helgerna och nu har Joel åkt med kameran till Kina, så jag passar på att rota fram några gamla bilder som aldrig kom med i min bok. Boken kommer förresten ut på danska, förhoppningsvis i mars! "Velkommen til Hæklerummet" blir namnet och det är förlaget Klematis som står bakom utgivningen.

Roboten Ragnar är en av få figurer jag virkat som blivit liggande ofärdig länge. Det kändes inte kul att göra klart honom, eftersom jag inte trodde att han skulle bli bra. Och så slutade det med att jag valde honom som omslagsmodell! Robotarna är fotade i mina föräldrars garage och här provar Ragnar pappas skyddsglasögon.

Ibland känns det jobbigt att fotografera sina figurer… som när man bokstavligen måste ligga ner på marken och fota sina gosedjur offentligt, för att få den rätta vinkeln. Rävarna gick jag omkring med i väskan under en 10 dagars vistelse i New York och inte förrän näst sista dagen tog jag mig i kragen och plockade fram dem i ljuset. Mitt på Union Square slog jag till. Och intill strykjärnshuset.

Roffe Ren var med oss på ön Favignana utanför Sicilien. Han pressade som ni ser tills mulen var alldeles röd.

Taxen fick följa med till Kina. Idén i boken är ju att taxen rymt hemifrån och på bilderna förekommer kinesiska byggnader. På en av bilderna läser hon en kinesisk dagstidning och inte förrän boken var nästan klar slog det mig – tänk om artikeln handlar om något väldigt olämpligt eller hemskt! Via bloggen fick jag kontakt med en tjej vars man kommer från Kina och han kunde kolla på bilden och berätta att artikeln handlar om att göra husaffärer i landet! Osannolikt lämpligt.

En fin men blåsig sommarkväll på Högdalstoppen…

11 kommentarer:

  1. Hej! Synd att bilderna inte kom med i boken! Jag har tittat i bilderna i boken, och jag är ju en virkad kanin så jag tyckte att alla figurerna såg jättetrevliga ut. Skulle vila träffa dom! :)
    Jag klistrade in ordet "Hækleriget" på gooogle translate och om man skriver ordet såhär: "Hækler i get" så betyder det "Virkade på Semester".
    Det stämmer ju, haha! :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder och gud vad kul med hunden:)! Gullig grisen är som nästan ligger ner:)!
    Kram Ellen

    SvaraRadera
  3. Eller står snett iallafall:). E

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen dina bilder! Tycker om bilderna i boken när djuren äter godis, och sen ligger utslagna på soffan... hög igenkänningsfaktor där!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag virkat en av dina Dinosaurier :)
    Tack för ett tydligt och bra mönster!

    SvaraRadera
  6. Super skønne billeder!

    KH tina

    SvaraRadera
  7. Tak for dine skønne finurlige billeder på din blog! Jeg har læst, at din bog også udkommer på dansk, - det glæder jeg mig til:-)

    SvaraRadera
  8. Sikke nogle fine ting du hækler - meget inspirerende blog du har! :-)
    ~Sheila~

    SvaraRadera
  9. Du är verkligen jätteduktig på att virka! Den lilla taxen var ju bara hur söt som helst!!!

    Kram Emelie och Elin - Fiffiga Systrar

    SvaraRadera