25 januari 2012

T-shirtåtervinning


Brist på tid, ork och inspriration… Det enda jag åstadkommit den senaste månaden är en leksakskorg till Vide, virkad av gamla t-shirtar. Jag har nämligen ett mycket irriterande problem – jag får små, små hål på magen på alla tröjor. Speciellt snabbt går det hål på tunna HM-toppar, men just dessa visade sig lättast att virka med, för att remsorna snodde ihop sig så bra. Jag klippte bort fållen längst ned på tröjan och sedan klippte jag ett ca 15 mm brett band, runt runt så att hela partiet upp till armhålorna blev en enda lång remsa. Tröjans sidosömmar kommer ju med då också, med det brydde jag mig inte om. Jag använde virknål nr 5.

Virkat ur min bok: Björn och kanin, tax, robotar samt mysslok, apa och robot hos Therese. Docka och krokodil hos Ina. Fika hos Fröken Blund. Prinsessa, dinosaurie och mysslok samt bil med husvagn hos Made by M. Dinosaurie hos Mina Stickor.

13 kommentarer:

  1. Rolig idé att virka korg av gamla slitna kläder =)

    Jag har helt glömt bort...jag har gjort lite ur din bok

    http://ciassmating.blogspot.com/2011/11/virkad-bil-med-husvagn.html

    http://ciassmating.blogspot.com/2012/01/underbar-bok.html

    http://ciassmating.blogspot.com/2011/11/virkad-prinsessa.html

    Jag håller nu på med en prinsessa till. Ska försöka komma ihåg att meddela dig när hon är färdig=)

    trevlig dag önskar jag dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      När jag fick massor med hål på mina tröjor berodde det på att en BH-bygel fastnat i tvättmaskinstrumman och stack hål på alla kläder, speciellt t-shirtar. Ett litet tips bara! Fin korg blev det av tröjorna!

      Radera
  2. Kjempefin! Jeg får også hull, tror det er fra glidelåsen på buksene kanskje?

    SvaraRadera
  3. Jag har påbörjat ett liknande projekt av makens gamla fläckiga t-shirt, men har inte kommit så långt än. Jag får också hål på mina tunna toppar. Jag tror att jag får det för att jag klämmer tyget i gylfen

    SvaraRadera
  4. Såna hål på magen får jag också. Trodde det berodde på strumpstickorna men du virkar väl mest. Får nog bli en korg av mina t-shirt också då.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Mina ytterst irriterande hål upptäckte jag berodde på en liiiiiiiiten sten i torktumlaren. Antagligen en sådan som legat i någon ficka där barnen lagt bra-att-ha-saker utifrån. Tog bort stenen = inga mer hål (på ett tag, tills det kom en ny sten)

    SvaraRadera
  6. jag får också såna hål - har fått för mig att det är mitt skärp som förstör tröjan då det är precis över skärpets spänne... som att man sitter/står mot skrivbordet på jobbet och vissa skärp är lite "vassa" där.

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé! Jag får också såna små hål, och tror precis som Calla att det är skärpet som fastnar lite. Roligt att man iaf kan göra något av tröjorna som blir förstörda!

    SvaraRadera
  8. Vilken superbra ide. Det måste jag nog prova någon gång men jag har precis rensat ut garderoben så jag får nog gå på second hand och införskaffa några t-shirts.
    //jonna d

    SvaraRadera
  9. Intressant att höra att fler har samma problem. I mitt fall tror jag det beror på jeansen. Längst upp, ovanför knappen, putar änden på flärpen som man knäpper med liksom ut som en liten "spets" och jag tror det är denna som skaver hål. Hade aldrig detta problem tidigare, så jag gissar att det har ett samband med barnafödsel och midjemått...

    SvaraRadera
  10. Har du testat att virka i Zpagetti som också är spillgarn från tillverkning av t-shirtar? Mina t-shirtar håller i evigheter, så jag använder dem till att måla i eller så får de gå vidare till nya användare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte testat. Kan tänka mig att det funkar lika som tunna bomullstoppar och snor ihop sig så det blir "garnaktigt" och lättvirkat.

      Radera