01 mars 2012

Nybörjarprojekt



Det går trögt med bloggen just nu. Ja, med fritidsaktiviteter över huvud taget. Influensa i familjen har varit en orsak, en bebis med förvånansvärt litet sömnbehov en annan. En resa med arbetskamraterna till Krakow och Auschwitz har jag i alla fall hunnit med. Guidningen i koncentrationslägret var mycket bra. Skitjobbigt, men ack så viktigt.

På tisdag är det dags för nybörjarkursen i virkning hos Litet Nystan. Den blev fullbokad fortare än kvickt! Är det någon som läser här som ska delta? Vi kommer börja med att göra en provlapp, för att öva på olika grundmaskor. Den som hinner kan sedan gå vidare med någon av de tre sakerna på bilderna. Blomman går snabbast att göra och mormorsrutan är det lite mer pyssel med. Om man tycker att den stora anledningen till att lära sig virka är att kunna göra figurer, kanske man vill börja virka en boll, för att träna på ökningar och minskningar.

8 kommentarer:

  1. Lycka till med kursen! Jag hoppas det går bra för både dig och deltagarna. Himla kul att vara nybörjare och ha allt framför sig!

    SvaraRadera
  2. Ja, alla borde få möjlighet att gå på guidning i Auschwitz. Är glad att jag har varit där men jag känner inte att jag skulle vilja dit igen.
    Krya på dig och familjen!

    SvaraRadera
  3. Åh den kursen hade jag behövt gå x-) Jag är helt hopplös. Vill verkligen lära mig att virka så att jag kan göra amigurumis men jag förstår verkligen inte..

    SvaraRadera
  4. Hej!
    vilka fina rutor du gör. Jag virkar också, fast i perioder. Just nu tänker jag att jag ska göra en babyfilt till gossen min i magen som kommer om 4 v. Fast jag kan inte riktigt virka så som jag tänkt mig, får snoka runt o lära mig.. :-) Tänkte ha mormorsrutor som är runda i början, i flera färger på en tex benvit bas,
    kram till dig, din blogg är verkligen inspirerande!

    SvaraRadera
  5. Håhåjaja, nu blev jag påmind att jag har din superduperfina bok liggandes här hemma - har jag virkat? Nej. Jag kanske får tid någon annan dag :-) Var i Auschwitz när jag var gravid med vårt första barn 2006 - det var jobbigt värre! Något som etsat sig fast var de röda skorna... Jag är ändå "glad" att jag varit där eller hur jag ska säga.

    Hoppas det kommer många på kursen!
    Maggan

    SvaraRadera
  6. hihi nästan exakt samma saker som jag själv började med... mormorsrutan va det allra första som faktiskt blev något:-) rätt kul att ibland tänka tillbaka på hur mycket man faktiskt lärt sig.

    SvaraRadera
  7. Hej Annika! Allt du gör är superfint och jag har virkat en dinosaurie ur din bok :) Här är en länk till min blogg där du kan se hur den blev om du vill: http://clarajo.blogg.se/2012/march/totte.html

    SvaraRadera
  8. Jag började med mormors rutor ! Fy va roligt det va att virka!! Nu e jag helt virk tokig och virkar så ofta jag kan , hinner aldrig med tv nu förtiden :) lycka till med kursen !:)

    SvaraRadera