12 mars 2012

Påskförberedelser + Köpenhamn


Jag och Ivar förbereder oss för påsken. I år blir det pärlplattor i påskriset.

I helgen ska jag och en kompis åka till Malmö och Köpenhamn på välbehövlig rekreationssemester från småbarnsvardagen. Eftersom vi inte varit speciellt mycket i Köpenhamn och jag vet att jag har en del danska läsare (och kanske även andra Köpenhamnskännare), frågar jag er nu: kan ni vägleda oss en liten smula? Var hittar man de mysigaste shoppingkvarteren med de roligaste butikerna? Var går man ut och äter på kvällen? etc.

Virkat ur min bok: Dinosaurie hos Clara.

20 kommentarer:

  1. Sickna sötnosar!

    Kan tyvärr inte tipsa dig något om Danmark, men önskar dig en härlig resa!

    SvaraRadera
  2. Åh pärlhöns! Så fint.

    Missa bara inte Sommerfugeln garnaffär!

    SvaraRadera
  3. Vilket smart pyssel med småttingarna. Äggen kan faktiskt bli lite för avancerade ibland.
    Jättesött blev resultatet!
    Ha en trevlig resa :)
    Hälsn. Therese

    SvaraRadera
  4. En affär som jag ännu inte kommit till men verkar härlig:
    http://husflid-kbh.dk/index.html

    Och denna garnaffär är ett måste :):
    http://www.sommerfuglen.dk/shop/eng/frontpage.html

    På smågatorna kring Ströget finns det många fina designbutiker, bland annat på Laederstraede och Kompagniestraede.

    Drottningens gobelänger på Christiansborgs slott är fantastiska!

    Dansk Design Center på H C Andersens Boulevard har alltid intressanta utställningar.

    Hoppas ni får en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Husflid gjorde mig knäsvag, får ju bara inte missas!

      Radera
  5. jag är nyfiken på vad du tyckte om Krakow, kan du inte skriva om det? och jättefina pärlplattor, som vanligt inspirerar du grymt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga roliga bilder därifrån, så det blir inget blogginlägg, men jag kan ju berätta lite kort. Det var en fin och ganska liten, lätthanterlig stad för en weekend. Jag skulle nog inte åka dit för att shoppa, men väl för att strosa runt. Nu var ju vi där i februari, men på sommaren tänker jag mig att det är fantastiskt med uteserveringar och fint häng kring alla fina byggnader i stadskärnan. Vi var ut och åt fyrarättersmiddagar på två olika restauranger och det var supergod mat! Hade sett framför mig gråa korvar och sylta, men det var delikata soppor, gåsbröst med tranbärssås och andra läckerheter. Vad gäller Auschwitz så tycker jag att det är ett måste om man orkar. Vi hade en riktigt bra guide som gjorde sitt jobb på ett väldigt fint sätt.

      Radera
  6. Hej! Jag heter Joanna och är 24 år och när jag var 14 år så fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppen hjärtat om livet med diagnoser för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund eller diagnos:)
    Så besök gärna min blogg:)
    Kram

    Ps. Har massa tävlingar med fina prisen och även en dagens blogg tävling varje dag där du har chansen att bli länkad inför mina 400-600 unika läsare dag så passa på att anmäla dig:)

    SvaraRadera
  7. Du bør besøge kvarteret omkring Elmegade (Nørrebro). Her er der masser af små fine butikker og spisesteder.

    Jægersborggade er også fyldt med sjove små forretninger og så kan man gå af cykelvejen op til Superkilen - som jeg tror du vil sætte pris på.

    Mvh Sidsel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra, tack! Nørrebro känns som något för oss, fick också tips ovan om butiken Husflid, som jag inte vill missa!

      Radera
  8. Åh vad söta kycklingar!=)
    Får jag låna en av dina bilder och länka till dej på min blogg?
    MVH Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ser du inlägget jag gjorde: http://obianna.blogspot.com/2012/03/snart-ar-det-pask.html

      Sen vill jag även tipsa dej om detta som jag fick i min mail. Tyckte det passa till dej: http://www.alltforforaldrar.se/page/artikel/pysselalskare-se-hit

      MVH Anna

      Radera
    2. Tack för tipset! Jag kanske ska skicka in mitt pärlpyssel.

      Radera
  9. TACK för Köpenhamnstips – mycket uppskattat!

    SvaraRadera
  10. Men så söta små kycklingar! Undrar om jag inte kunde få mina tjejer att hjälpa mig göra sådana...

    UNDERBARA monstermuffins förresten! :-)

    SvaraRadera
  11. Vilken bra idé! Ska genast försöka få barnen att hjälpa till att göra några sådana!

    Vill också passa på att säga att din blogg är jättefin!

    SvaraRadera
  12. Hej Annika!
    Dina fina kycklingar fick mig att skratta glatt. De ser ju så glada ut. Tack så mycket för din fina kommentar. Om du skickar mig din adress så ska jag se till att du får en bok i posten. Min mail hittar du här.

    Det ironiska är att jag precis har inhandlat din bok - jag bor inte i Sverige så jag är alltid på jakt efter snygga böcker när jag är här. Bilen är en självklar favorit.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera