27 mars 2012

Virka en telefonväska


Länge har jag tänkt att ett sånt där iPhone-fodral som man hänger runt halsen verkar vara praktiskt att ha ibland, när man inte har någon ficka eller väska. Och inte förrän häromdagen slog det mig – jag vet, det här är en av de konstigare saker som hänt på senare tid – jag kan ju virka ett! Lätt som en plätt:

Lägg (inte för hårt) upp luftmaskor tills du har samma bredd som din telefon, plus två extra. Börja i 2:a lm fr nålen och virka fm hela vägen. Vänd med 1 lm och fortsätt med rader av fm tills du har en lång remsa som täcker både fram- och baksida på din telefon. Vik remsan dubbel och virka med fm ihop kanterna. Jag virkade först ihop ena sidan, fortsatte med fm längs nederkanten (på utsidan av den vikta remsan) och sedan virkade jag ihop andra sidan.

Ta inte av garnet, utan fortsätt direkt med snöret. Lägg upp lm till önskad längd, virka fast snöret på väskan och virka sedan sm tillbaka längs snöret och fäst garnet på andra sidan.

Avsluta med att virka ett varv med sm i avvikande färg längs öppningen.

9 kommentarer:

  1. Tak! Den vil jeg straks lave. Den har jeg længe manglet, når jeg ikke har bukser på med lommer :)
    Hvilken slags maske er "sm"? (den som du bruger til snørren...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. sm = smygmaska = kædemaske på danska :)

      Radera
  2. Riktigt snygg och praktisk!

    SvaraRadera
  3. Den blev jag sugen på att virka. Jättefin! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin, ja det är klart att man kan virka en! :) Jag har sytt en som ser ut som ett monster men virka...JA! Tack för fin beskrivning och jättefin blogg!
    Ha en fin kväll, Sandra

    SvaraRadera
  5. Hej! vilken fin blogg! Jag har precis börjat virka igen och kan inte sluta. Det smittar av sig på dottern och hennes jämnåriga (9-10 år). Har du tips på enkla, snabba saker man kan lära dem att virka? tar tacksamt emot tips! Carmela från Jabbo-gänget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Och tack! Jag har inga direkta tips sådär… det finns ju så mycket man kan göra med bara de enklaste maskorna och på nätet finns massor med mönster. Gissar att de skulle tycka om att virka figurer? Principen är ju inte så svår egentligen, med bara fasta maskor runt, runt.

      Radera
  6. Så fint fodral! Tack för att du delade med dig av mönstret :)

    SvaraRadera